Is een operatiekamer in Nederland ook zo "grace anatomy"-achtig?

Ik keek laatst zo'n aflevering van Grace Anatomy, en daar zag ik dat de 'interns' (co-assistenten of arts-assistenten?) mee kijken vanaf boven. Ik ben heel vaak in een "gewoon" ziekenhuis geweest maar daar heb je een paar vierkante meter en geen raam waar mensen vanachter kunnen leren (of eten zoals dat daar gebeurde).
Het is wel een ziekenhuis waar mensen coschappen e.d. lopen, maar geen academisch ziekenhuis. Is dat, bijv. in het AMC of VUmc wel het geval?

Of is zoiets alleen in Amerika en/of dramaseries?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is Grey's Anatomy toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en het Seattle Grace hospital
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh kan ook, ik volg het niet echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt ook niet uit, ik was zelf benieuwd of ik het al dan niet goed had onthouden.

Antwoorden (2)

Het is alleen in Amerika en dan nog in Amerikaanse dramaseries...

Al die mensen in Grace Anatomy moeten doen wat de regisseur hen opdraagt, want hij is de baas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee of die 'koepeltjes' er nog zijn. De meeste zullen al wel verdwenen zijn door de modernisering van de ziekenhuizen (VUmc vorig jaar april een hele nieuwe afdeling). Tegenwoordig doen wij het lekker modern met camera's ;-) Voorzien van live verbindingen waarmee ze binnen en buiten het ziekenhuis tijdens de operatie mensen mee kunnen laten kijken en zelfs kunnen discussiëren. Ook wordt dit systeem gebruikt voor erg specifieke en complexe behandelingen zodat artsen vanuit het buitenland hun mening direct kunnen geven zonder zelf over te hoeven komen. Een erg goede ontwikkeling lijkt me. In Amerika lijkt het allemaal wel goed geregeld maar ze lopen op dit gebied denk ik toch een beetje achter. Hier zijn supersnelle internet verbindingen net ff wat normaler en met een veel grotere dekking.

Ik kan verder ook geen info vinden of die koepel OK's er nog zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Het is trouwens het beste als er geen 'koepel' boven de operatietafel aanwezig is ivm de luchtstroming. Openingen in het plafond blazen namelijk een luchtstroming op de operatietafel en deze luchtstroom wordt aan de zijkanten van een operatiekamer weer afgevoerd zodat er een constante stroom van verse en schone lucht is. Wat uiteraard zorgt dat er een minimale kans is dat er vuil via de lucht op het operatiegebied komt.