Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je je kind tweetalig opvoedt, zonder dat je de taal zelf perfect spreekt, krijgt het dan jouw accent?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
494

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, als jij zelf niet heel goed bent in een taal, neemt je kind je gebrekkige taal over. Tweetalig opvoeden werkt het beste als één van de ouders de ene taal consequent spreekt, en de andere ouder de andere taal.
Verder zul je, om je kind echt tweetalig op te voeden, moeten zorgen dat het niet alleen thuis met de twee talen in aanraking komt, maar ook in de rest van zijn/haar omgeving. Anders blijft de woordenschat beperkt tot de 'thuistaal'.

Verder gaan kinderen die tweetalig worden opgevoed, over het algemeen een stuk later praten dan kinderen die met een taal worden opgevoed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een + voor jou Stippel, dit is een uitstekend antwoord (zeg ik als taaldocent).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bron voor de laatste bewering? (over stuk later praten)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie nu dat de meningen er over verdeeld zijn, bij vrienden die tweetalig opvoeden (Italiaans/Nederlands) zie ik dit wel. Maar het is ook zo dat het ene kind gewoon wat 'taliger' is dan het andere, de ene lult je met 2 jaar de oren van het hoofd in volzinnen met voltooid deelwoorden, de ander houdt het bij 2 woorden per zin totdat hij/zij 3 jaar is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding