Krasloten kennen hun oorsprong in de Verenigde Staten. De uitvinding ervan wordt toegeschreven aan computerwetenschapper John Koza. Samen met marketingexpert Daniel Bower ontwierp hij het concept van de eerste krasloten.

Koza, die in 1964 afstudeerde aan de Universiteit van Michigan, besefte dat loterijspelen alsmaar populairder werden in de VS en besloot daarom een revolutionair nieuw spel te maken. Hij had door dat mensen graag wilden betalen voor een spel waarbij ze onmiddellijk de resultaten te weten konden komen. In die tijd moesten mensen ettelijke dagen tot zelfs een week wachten tot de staatsloterij de winnaars van de week ervoor bekend maakte.

Met de hulp van Daniel Bower ontwierp hij in 1974 het eerste loterijspel waarbij je in luttele seconden te weten kon komen of je gewonnen had. Het concept was simpel: een papieren kaart met een gemarkeerd gebied erop dat je eraf moest krabben. Dit werd gewoonlijk gedaan met een muntstuk en spelers moesten naar onderliggende winnende combinaties zoeken. Elke combinatie had een op vooraf vermelde prijs eraan verbonden die zichtbaar was op elk individueel kaartje. De grotere prijzen boden uiteraard minder winstkansen. De mensen bleken enthousiast over het nieuwe spel en zo werd het binnen de kortste keren favoriet.
Amadea
9 jaar geleden
De Staatsloterij kent haar oorsprong in 1726 en is daarmee één van de oudste, nog bestaande, loterijen ter wereld. Oorspronkelijk was de Staatsloterij ingericht als een zogenoemde Klassenloterij. Tegen oplopende inleg kon aan de verschillende klassen worden deelgenomen. Een weetje, onze staatsloterij is 50 jaar eerdre opgericht dan de Verenigde Staten van Amerika (1778).

Toegevoegd na 3 uur:
Herstel Verenigde Staten van Amerika - 04-07-1776