Als er niet gediscrimineerd mag worden op sekse dan zouden gevangenen toch ook niet gescheiden gevangen gehouden mogen worden?

Ik bedoel de mannen geschijden van de vrouwen want dan word er onderscheid gemaakt op basis van hun geslacht,en dat is verboden

Toegevoegd na 9 minuten:
ik bergijp ook wel dat het een rare situatie zou worden als ze bij elkaar gestopt worden maar ergens mag er bij gevangenen wel onderscheid gemaakt worden tussen mannen en vrouwen terwijl dat wettelijk gezien niet mag

Toegevoegd na 40 minuten:
wat ik me dus afvraag is hoe dat in de wet geregeld is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens jouw logica zouden er dan geen dames- en herentoiletten mogen bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, Kikobob!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind ook dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen vrouwen- en mannenkleding wat dat betreft. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel&kikobot nee wat mij betreft is dat prima geregeld je wilt toch normaal naar de wc kunnen gaan,maar ik kwam toevallig op de gedachte dat ik het op basis van sekse scheiden''raar'' vindt want als het men het, en dan zeg ik maar wat geloof zou scheiden zou het weer niet mogen. Ik vraag me af wat de feitelijke basis is waarop het wel mag.En ik ben er geen voorstander van (het zou een zooitje worden)maar dat is puur op gevoel gebaseerd.

Antwoorden (4)

dat heeft niets met discrimineren te maken maar met veiligheid en privacy.

Toegevoegd na 54 minuten:
Net als in de overige maatschappij. Vrouwen en mannen hebben recht op privacy. Ook in de gevangenis.
Het is toch geen onderscheid het is net als bij je thuis. Man en vrouw slapen samen als er een vriendin van de vrouw blijft slapen slaapt ze op een andere kamer
ronron1212
13 jaar geleden
Tja, dan mogen er ook geen dames- en herentoiletten zijn, geen dames- en herenkleedkamers, geen vrouwendagen in de sauna etc. etc.

Dat dat wel mag, is omdat het geen discriminatie is. Er is geen sprake van ongelijke behandeling in gelijke gevallen, maar van scheiding. Vrouwen en mannen kunnen allebei naar de wc. Vrouwen en mannen kunnen zich allebei in een speciale ruimte omkleden. Vrouwen en mannen kunnen allebei naar de sauna. En vrouwen en mannen mogen allebei naar de gevangenis voor dezelfde misdaden. Dat is geen discriminatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me een goede oplossing. Scheelt ons weer een heleboel belastinggeld en kunnen we weer terug naar een tv per cel (die andere was voor de sexfilms).
Met discriminatie heeft dit natuurlijk niets te maken maar daar was je zelf ook wel achter gekomen als je even de bewuste wet er op na had geslagen. Dit levert weer veel minnetjes op, maar waar is het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Discriminatie is het NIET gelijk behandelen van gelijke gevallen, maar dat is niet het geval bij gevangenen, deze worden slechts gescheiden op ras. Scheiden is dus niet hetzelfde als achterstellen of anders behandelen..
Discriminatie is pas aan de orde als de mannen bijvoorbeeld wel een TV in hun cel krijgen en vrouwen niet. Vrouwen worden dan op grond van geslacht benadeeld.

Soms komt het wel voor dat een grondrecht wordt overtreden, maar dit komt doordat grondrechten onderling strijdig met elkaar kunnen zijn (wat je tegenwoordig vaak tegen komt is vrijheid van meningsuiting vs discriminatie/aanzetten tot haat, zie Wilders).. In dat geval wordt er een afweging gemaakt voor dat specifieke geval. Dus welk belang weegt in dat geval zwaarder?