Wat houdt de crab-theorie in?

Ik heb het op mijn faculteit (hu) meerdere keren voorbij horen komen. Het gaat mij niet zoveel aan maar vond het interessant genoeg om op te zoeken. Helaas snap ik de uitleg niet. Veelal in het Engels met lastige woorden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zou zo maar crap kunnen zijn.In dat geval vinden ze het een slechte theorie.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog even gezocht:

The "crab theory" is used in the Deaf community as a metaphor to describe the tendency of some Deaf people to criticize or put down the successes or achievements of other Deaf people. It may take several different forms: malicious and negative gossip, grudges, social rejection, etc., and is directed against Deaf community leaders, successful Deaf business entrepreneurs or educational administrators, deaf individuals who go to college while their deaf peers never get beyond high school, deaf people who "don't act Deaf enough", even ordinary Deaf individuals who do such positive things as buying a new car or marrying a good person.

Wat ik er snel uithaal gaat het om kwaadsprekerij en mensen uitsluiten binnen de "dovengemeenschap".Vooral gericht op mensen die in positieve zin boven de groep uitstijgen.
De naam "crab theory" is een metafoor voor dit gedrag en is hieronder uitgelegd door Sherpa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het verschijnsel dat een groep mensen de neiging heeft om personen die zich onderscheiden onderuit te halen.
Zoals krabben in een emmer over elkaar heen kruipen om er uit te komen, Er ontsnapt niemenad, omdat ze elkaar naar beneden trekken.