Waar vind ik een bron van de wettelijkbepaalde hoeveelheid parkeergelegenheid bij bedrijfspanden?

Ik ben bekend met de berekening, en zoals ik begreep en onderzocht heb is dit gemeentelijk bepaald. Toch weet ik het niet zeker, Wat is de norm van hoeveel parkeerplaatsen wettelijk aanwezig moeten zijn bij een sportschool?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Je zou kunnen googelen op [jouw plaats] parkeernorm sportschool Voor kleine gemeenten kom ik 4 parkeerplaatsen per 100 m2 bruto vloeroppervlakte tegen. De CROW heeft hier een publicatie over:
http://www.crow.nl/publicaties.aspx?zoekterm=sportfaciliteiten&page=1&searchsort=score&pagesize=10
jc54
9 jaar geleden
Informeer bij het gemeentelijk loket. Er zal een formule op los gelaten worden, rekening houdend met de bevolkingsdichtheid, het aantal sportscholen in die gemeente en de capaciteit (grootte) van de sportschool.
tinus1969
9 jaar geleden
Welk land, NL of BE?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
NL
SimonV
9 jaar geleden
Bedoel je met de bron Normenoverzicht GWW 2008-9 (van Crow)?
Poet
9 jaar geleden
Als je erop uit bent om voor een specifieke locatie te weten hoeveel p-plaatsen er aangelegd moeten worden geef dan even aan welke gemeente het betreft.

Het beste antwoord

Nergens.

Parkeernormen zijn niet in de Wet geregeld. Ook kent het rijk geen regels inzake parkeernormen welke zijn gebaseerd op een Wet (bijvoorbeeld in Algemene maatregelen van bestuur of in ministeriële besluiten).

Het rijk heeft uiteraard de mogelijkheid om dergelijke normen vast te stellen maar doet dit niet meer. Vroeger wel, toen was er het zogenaamde ABC-locatiebeleid waarin het maximaal toelaatbare aantal P-plaatsen afhing van het type bedrijf en de ligging van de locatie ten opzichte van snelwegen, stations en openbaar vervoer-knooppunten.

Het zijn die gemeenten die de parkeernormen bepalen. De meeste gemeenten hebben daartoe een nota parkeernormen (Google maar op "parkeernormen" plus de naam van de gemeente). Ook dat zijn in de regel slechts richtlijnen en geen keiharde eisen omdat er lokaal vaak maatwerk nodig is. Soms zijn ze wel vrij hard bepaald voor geheel nieuwe ontwikkelingen en niet voor voorzieningen die binnen bestaand stedelijk gebied komen.

Het aantal parkeerplaatsen wordt feitelijk pas hard vastgelegd in een bestemmingsplan of in een omgevingsvergunning.

Merk nog op dat provincies ook regels kunnen stellen over aantallen P-plaatsen bij bedrijven. Namelijk in de provinciale ruimtelijke verordeningen of in de provinciale omgevingsverordeningen. Als ze dat zouden doen dan dienden de gemeenten in die provincie bij vaststelling van een bestemmingsplan aan die regels te voldoen. Bij mijn weten zijn er echter geen provincies die parkeernormen hebben vastgesteld in hun verordeningen [maar dat weet ik niet 100% zeker - ik heb ze niet allemaal bekeken]