Ik kreeg een aantal dagen geleden ongevraagd een pakketje met 6 potjes met 'krachtpillen' toegestuurd. Wat moet ik doen ?

Op het pakje stond geen afzender. Er zat geen rekening bij. De postcode in het adres was onjuist. Vandaag kreeg ik een brief alleen met de naam van het product (geen adres van de leverancier) met een betalingsherinnering van € 470,27 binnen 14 dgn te voldoen op het banknummer van het incassobureau Alektum. Ik ben uiteraard niet van plan te betalen. Wat moet ik wel doen of misschien helemaal niets? De potjes staan bij mij ongeopend in een kast.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
Vreemd dat er geen afzender bij is. Neem anders contact op met incasso bureau. nummer op site zoeken, niet uit de brief halen
ItisILeClerc
9 jaar geleden
is er een relatie tussen het pakketje en de rekening?
een aantal dagen lijkt wat kort om een incassoburo in te schakelen zijn het pakketje en/of de rekening aan jou gericht?
zoniet, dan de hele zaak in de vuilnisbak gooien
Poet
9 jaar geleden
Het is doelbewuste oplichting. Zie bijvoorbeeld:
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/oplichting-alektum-incasso-bv/

Het beste antwoord

Je hoeft niets te doen en kunt het spul gewoon houden of weggooien.

Alektum is een organisatie die op deze wijze met bangmakerij mensen geld uit de zak troggelt. Google eens op "alektum incasso oplichting" en je leest een grote hoeveelheid van zulke situaties.

Normaliter zou bij een ongevraagde toezending een brief aan de afzender netjes kunnen zijn, hoewel niet strikt noodzakelijk. Bij een bekende oplichtersclub zou ik me die moeite besparen. In de genoemde link staat genoeg om te begrijpen dat een dergelijke brief geen enkel effect zal hebben.

Als een bedrijf ongevraagd producten stuurt waarvoor u moet betalen -een zogenaamde "ongevraagde toezending" dan is dit volgens de wet verboden. Dan ben je dus ook niet verplicht om voor het product te betalen. Als het bedrijf wil dat je betaalt, dan moet het bedrijf bewijzen dat je toestemming hebt gegeven.

Je mag het product houden, als je dat wil. Je hoeft verder helemaal niets te doen. Wil je het toch terugsturen? Dan moet het bedrijf de kosten hiervoor betalen. Maar dit zal uiteraard alleen maar tot gedoe leiden dus laat dat maar.

Als je wel betaalt, dan sluit je daardoor een overeenkomst met dat bedrijf. Je kunt dan niet meer zomaar van het product af. Het is echter al duidelijk dat je dit niet van plan bent.

Toegevoegd na 38 minuten:
De adresseringsfout zal een bewuste truc zijn om de voornoemde wetgeving te omzeilen. Zo lijkt het immers alsof ze je deze ongevraagde post niet moedwillig toezenden.

De vraag is dan wel: wat zijn je verplichtingen bij ontvangst van post die kennelijk voor een ander is bestemd en foutief is geadresseerd? Ik heb die exacte verplichting niet achterhaald maar Post NL zegt hierover:

"Als u post ontvangt die niet voor u bedoeld is, kunt u deze kosteloos aan de afzender retour sturen. Haal met een pen uw adres door en vermeld op de envelop 'Retour afzender'. Doe deze daarna in de brievenbus of geef deze af op het Postkantoor".

Aangezien er geen afzender was kan dit dus niet.

Toegevoegd na 17 uur:
Ik kom nog even terug hierop. Ik bedacht me vandaag dat het mogelijk helemaal niet via Alektum is gelopen maar dat de oplichters alleen de naam van dit incassobureau naast een eigen bankrekeningnummer hebben gezet; ter initimidatie. Dat zou je kunnen nagaan door Alektum te vragen of het hun rekening is: tel 020 - 4 177 177
9 jaar geleden
teusvh
9 jaar geleden
Toevoeging: Post nl is bevoegd een pakketje open te maken om te onderzoeken wie de afzender is.
Ongevraagd toezenden mag overigens wel, ook al staat er een foutje in de adressering. Maar dan mag je wettelijk inderdaad de spullen houden, en hoef je niets te betalen.
Het kan overigens wel aardig zijn om te achterhalen of zo 'n bedrijf een antwoordnummer heeft, waarnaar je kosteloos spullen terug kunt sturen. Een consumentenorganisatie of zo zou dan eens een paar ton bakstenen kunnen inpakken.
Poet
9 jaar geleden
Ongevraagd toezenden van spullen waarvoor je moet betalen is wel verboden
Poet
9 jaar geleden
Die bakstenen zou een goed idee zijjn (mits je er geen factuur achteraan stuurt want dat is dus verboden ;-)

Andere antwoorden (2)

Nee zeker niets betalen,er staat een fout adres op dus wie bewijst dat het bij jou bezorgd is?

Je kunt twee dingen doen.

Of je houdt het of gooit het weg of je zet er retour afzender [als dit er op staat]op en geeft het af aan het postagentschap.

Toegevoegd na 57 seconden:
Je hebt het tenslotte niet zelf besteld.

Toegevoegd na 13 minuten:
Misschien heb je wel hiermee te maken?

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/pas-op-voor-doortrapte-pakketjestruc
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Google de contactgegevens van het incassobureau, contacteer hen en leg de situatie uit. Het is sowieso belangrijk dat je nu binnen de 14 dagen reageert om te voorkomen dat je toch onverwachte kosten moet betalen.