Waarom eten mensen nog steeds vlees terwijl we weten dat 99% van de dieren onbeschoft (bruut/pijnlijk/mishandelend) behandeld wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

mensen hoeven zich er niet in te verdiepen, alles gebeurt in het verborgene, in grote loodsen zonder ramen.
mensen zien de plofkippen niet liggen met hun gebroken poten, en ze maken geen uitjes naar de legbatterij vol kaalgepikte opeengepakte kippen.
hooguit als er weer een wagen vol dieren waar het bloed uitloopt van de weg wordt gehaald, staat er een stukje in de krant.
mensen vinden vlees lekker, en het is erg makkelijk je ogen te sluiten voor de vele misstanden.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Omdat het lekker is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou van dieren, vooral als ze lekker gebraden zijn.
14 jaar geleden
As mensen af en toe een abattoir zouden bezoeken, zouden heel wat vegetarischer worden. Daar willen ze niet aan denken bij het kopen van een stukje vlees, dat zo weinig mogelijk op een dier mag lijken.
14 jaar geleden
Struisvogelbiefstuk........eh politiek bedoel ik ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In onze huidige Nederlandse maatschappij zit het er zo 'ingebakken' dat we bijna elke dag vlees nodig hebben. De meeste mensen vinden het ook lekker, en denken niet na over wat ze nou werkelijk naar binnen schuiven (of ze willen er niet over nadenken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een consument niet geacht wordt om na te denken maar om te consumeren.Hij ziet dat mooi verpakt stukje vlees niet langer als een onderdeel van een wezen dat geademd, gelopen, geleefd heeft.De meeste mensen zouden hun eigen moeder nog opeten als ze maar onherkenbaar aangeboden wordt.
Van dat slecht behandelen liggen de mensen ook niet wakker: 'Het zijn maar beesten.'
Ik heb me al vaak afgevraagd wie de beesten eigenlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is lekker en voor niet vegetariërs heel gezond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ieder zijn smaak.
Het is niet per definitie zo dat dieren onbeschoft bruut pijnlijk of mishandeld worden...

En als je kijkt naar de soort en niet naar individuen, dan zorgt de agrarische sector heel goed voor de soort kip en varken... Want dat is de koe met de gouden eieren, dat mag niet wegvallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, gouden kalfjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, niet per definitie..........maar toch.
De soort legkip, de soort kistkalf, de soort mestvarken?
Rieneke1
14 jaar geleden
man man wat lul je weer.
wel eens gehoord van plofkippen, legbatterijen, snavels afbranden?
wel eens gehoord van varkens die onverdoofd gecastreerd worden, waar de staarten afgeknipt worden, die leven op een kale vloer in het donker?
ga je huiswerk eens doen joh.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Waarom niet?Sommige dieren zijn er nu éénmaal om te worden geslacht...daar worden ze voor gefokt.En wat boeit mij dat,hoe ze behandeld worden.Waarom moet dieren het beter hebben dan sommige volkeren?Vlees is lekker...zonder een groot stuk vlees op mijn bord,heb ik niet gegeten.Vlees smaakt nu éénmaal lekkerder als die vleesvervangende rotzooi.
(mijn persoonlijke mening hoor)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit doet wel pijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een beetje direct, maar ben het met je eens (die vleesvervangers zijn echt niet te nassen). +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Waarom moet dieren het beter hebben dan sommige volkeren?" Als je zo denkt, verbetert er nooit iets in de wereld. De reden om dieren goed te behandelen is niet dat ze het beter moeten hebben dan sommige volkeren, maar omdat het levende wezens zijn waar wij voor verantwoordelijk zijn. Ik geef mijn kat ook gewoon goed voer, ongeacht of een kind in Bangladesh maar één portie rijst per dag krijgt. En dat andere volkeren het slecht hebben: dat is óók belangrijk, niet belangrijk in plaats van dierenwelzijn. Wat mij betreft kun je de beschaving van een volk aflezen aan de manier waarop wordt omgegaan met de zwakkeren en weerlozen: kinderen, zieken, bejaarden en dieren. Dat zegt veel meer dan de manier waarop wordt omgegaan met de sterken die voor zichzelf op kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat dierenrechten soms wel erg boven mensenrechten lijken te gaan, en dat die vegashit niet te vreten is, maar 'ze worden er speciaalvoor gefokt' isvoor mij alleen een argument zolang dat fokken niet uitsluitend op zo veel en groot mogelijke winst is gericht. Een eerlijke, ongesubsidieerde prijs voor vlees zou in mijn optiek veel winst kunnen boeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kon ik je maar een plus geven SuzyQ.
Jammer "Knuffelbeer" dat het je niet boeit hoe dieren behandeld worden. Er is ongelooflijk veel leed in de bio-industrie. Het gaat bij deze vraag ook niet om andere volkeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist SuzyQ...jij geeft je kat ook graag goed te eten.Ik geef mijn kinderen ook graag goed te eten,en ik ben nu éénmaal van mening dat bij een goed maaltijd een flink stuk vlees hoort.Zonder goed stuk vlees,geen maaltijd.
mensen zijn van natuur vleeseters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mens is egoistisch.. dat zit nou eenmaal in onze verstand. Dat hebben we nog van de dieren over gehouden.... Daarom eten we nog altijd vlees, het is namelijk lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is net zo simpel als het lijkt : omdat het ontezettend lekker is, omdat de mens een alleseter is, en omdat het in ons menu thuishoort.

Alleen, niet zo veel en zo vaak, dat ben ik met je eens. Maar als het aanbod er is, komt de vraag er ook wel, en vice versa. Zou er vandaag een verbod op (bioindustrie)vlees komen en mensen weer zelf moeten gaan slachten of fokken of jagen ofzo, dan werd er gegarandeerd een stuk minder vlees gegeten, meer een natuurlijke hoeveelheid, maar we zouden er beslist niet mee stoppen. Tenminste, ik zou het nog geen microseconde overwegen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens, echt niet elk lapje vlees op ons bord is mishandeld, geschopt en geslagen hoor. Het is in onze ogen wellicht geen optimaal leven zoals wij ons dat voorstellen (al sluiten ook wij ons vrijwillig in kleine besloten ruimtes op en piekeren we er niet over 'in de vrije natuur' te gaan maffen), maar 'brute, pijnlijke mishandeling' klinkt mij als een beetje (erg) vooringenomen en zelfs opruiend standpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook gewoon een kwestie van tijd. Driehonderd jaar geleden was je gek als je zei dat slaven ook mensen waren. Dat waren ze niet, dat waren slaven. En als die niet luisterden, kregen ze met de zweep. Dertig jaar geleden was je een geite-wollen-sokkenfiguur als je scharreleieren wilde eten. Dat was maar soft gezeur, je eet gewoon wat er op je bord ligt. Ondertussen hebben de Auschwitz-eieren toch een beetje een bijsmaak gekregen, en zijn scharreleieren hip genoeg om er reclame voor te maken. Nu is de Partij voor de Dieren nog een lachtertje, maar over 100 jaar zijn ze niet meer nodig, dan zijn dierenrechten net zo fundamenteel als mensenrechten of rechten van een kind. Of 200 jaar, dat maakt niet zo uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt de mensen ook niet veel uit hoe de dieren behandeld en geslacht worden omdat ze dat werk door de zwakkeren van de samenleving laten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de aanname dat 99 % mishandeld word niet klopt ,het is vele male erger om een kanarie 3 hoog achter in een kooitje te hebben dan om een kipl of een big in de bioindustrie.