Hoe word je gerechtstekenaar ?

Op journaals zie je heel vaak bij rechtszaken dat er tekeningen worden vertoond van verdachten, en ik vroeg me af ; hoe word je eigenlijk 'gerechtstekenaar' ? Of mag iedereen zo maar plaats nemen als toeschouwer en dan druk met potlood en papier aan de slag gaan ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Er is geen speciale opleiding voor om rechtbanktekenaar te worden. Je moet uiteraard wel goed portretten kunnen tekenen, dus meestal hebben ze wel een artistieke opleiding genoten en zijn ze al portrettekenaar.

Deze tekenaars zijn niet in dienst van de rechtbank maar in dienst van de media (dus de krant of een televisiezender) Dus er zal af en toe een vacature zijn waar via een normale procedure op gereageerd kan worden.

Op de site van het klokhuis is een aflevering terug te kijken over dit beroep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja die van klokhuis zag ik ook al, maar die gaat niet over de rechtbanktekenaar. Daar zit waarschijnlijk een foutje in de site van de npo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
da's vreemd want ik heb er wel eens een keer een uitzending over gezien
Er is maar een zeer select gezelschap dat als rechtbanktekenaar in Nederland in dienst is, een handjevol mensen wordt wel gezegd.

In tegenstelling tot wat verwacht zou worden, zijn rechtbanktekenaars niet in dienst van de rechtbank. Ze zijn vaak in dienst van media, zoals kranten en televisiezenders. In principe zijn rechtbanktekenaars zowel werkzaam in de profit-als de non-profitsector; zowel commerciele zenders of kranten als de publieke omroep heeft vraag naar rechtbanktekenaars.

Niet alle media maken gebruik van rechtbanktekenaars en de tekenaar moet wel bevoegd zijn om überhaupt bij een rechtszaak aanwezig te mogen zijn. Het is dus vrij lastig om tot deze groep te gaan behoren. Daarnaast grenst dit beroep aan veel artistieke gebieden, dus kan de vaak brede artistieke achtergrond vaak voor andere (grafische/illustratie)doeleinden worden ingezet.

Een rechtbanktekenaar kan zelfstandig als freelancer actief zijn, of in dienst van een medium.

Er bestaat geen specifieke opleiding tot rechtbanktekenaar. Een artistieke opleiding, zoals de kunstacademie, is een voorkomende achtergrond onder Nederlandse rechtbanktekenaars. Een juridische opleiding is dus niet nodig; het beroep is puur op het tekenen gericht. Vaak zijn rechtbanktekenaars eerder al portrettekenaars geweest. Naast een artistieke opleiding is echter minstens zo belangrijk het hebben van de juiste mentaliteit. De rechtbanktekenaar kan de meest heftige rechtszaken meemaken, en daar moet je wel tegen kunnen.
Antoni