Kan bv een Marrokaan een Jordaniër verstaan? Is er een standaard-Arabisch?

Vraag mij ook af als je een Arabier bent tegelijk Mohammedaan en Islamiet bent?

Picture for question
2 weken geleden
LeonardN
2 weken geleden
Vraag mij ook af als je een Arabier bent tegelijk Mohammedaan en Islamiet bent?
Nee. Een arabier zijn heeft met afkomst te maken, deze kan elk geloof aanhangen.
Maar veel arabieren zijn islamiet.
Mohammedaan is een oude onjuiste term.
LeonardN
2 weken geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moslim#Andere_benamingen In het Nederlands werd lange tijd vaak het woord mohammedaan gebruikt. Door sommige moslims wordt, in verschillende gradaties, bezwaar tegen deze term gemaakt omdat ze zich niet als volgelingen van Mohammed, maar van God beschouwen of omdat ze persoonsverheerlijking verwerpen. De term is om die reden bij velen in onbruik geraakt.

Antwoorden (1)

Je wilt Arabisch leren. Maar welk Arabisch? Er zijn verschillende soorten Arabisch ;
- Modern Standaard Arabisch (MSA) is de officiële taal van de Arabische wereld. Deze variant van de taal is in de hele Arabische wereld hetzelfde en je kunt MSA dus in alle Arabische landen gebruiken. Wie in de Arabische wereld naar school is geweest kan de taal spreken: soms een beetje, soms heel goed. Je kunt de taal dus meestal gebruiken om met mensen een gesprek aan te gaan.
- Gesproken Arabisch (Egyptisch of Levantijns/Syrisch)
Dit is de taal die mensen in het dagelijks leven spreken en die veel gebruikt wordt in de sociale media, maar ook in praatprogramma’s, films en series op televisie. Het Gesproken Arabisch is niet in elk Arabisch land hetzelfde. De spreektaal van Egypte is bijvoorbeeld anders dan die van Syrië of Marokko. Egyptisch Arabisch wordt gesproken in Egypte. Levantijns Arabisch is de spreektaal van Syrië, Libanon, Jordanië en de Palestijnen. Zowel Egyptisch als Levantijns Arabisch worden in de Arabische wereld goed verstaan.
fremar
2 weken geleden