De meeste jonge kinderen willen graag een diertje om te knuffelen en te verzorgen.
En de meeste ouders hebben er alles voor over om hun kroost gelukkig te zien, al gaat dat ten koste van het welbevinden van een dier.
Dus is er dan al gauw een zielepiet in een hok, kooi, bak of kom aangeschaft.
Het is begrijpelijk dat een kind nog niet aanvoelt welk leed zo'n diertje wordt aangedaan.

Eenmaal volwassen zien veel mensen er gelukkig wel de mishandeling van in, en gaan over op de aanschaf van een dier dat wat meer vrijheid heeft; een hond of kat.

Dat een volwassen man of vrouw kan genieten van een kanariepiet in een kooitje, een goudvis in een kom of een kat die niet naar buiten mag, blijft mij een groot raadsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mensen stoppen ze in kooitjes omdat ze anders wegvliegen of wegrennen en vervolgens in de vrije natuur dan niet kunnen overleven.

Ze houden dus zoveel van hun huisdieren dat ze niet het risico willen lopen dat ze ontsnappen en daardoor omkomen. Derhalve stoppen ze de dieren in een kooi dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommigen doen dat omdat een dier buiten een kooitje voor hun gevoel te veel in de weg zou lopen.

Maar dat is niet altijd zo. Een dier in een kooitje is niet per definitie zielig. Je hebt kooitjes en grote goed ingerichte kooien die aan de behoeftes van een dier tegemoetkomen. En een kooi betekent niet dat het dier daar zijn hele leven in doorbrengt. Er zijn bijvoorbeeld genoeg konijnen die voor de veiligheid in een kooi slapen, terwijl ze een groot deel van de dag vrij rondhuppelen

Ik hou ook van mijn cavia's, en ja, ze zitten in twee kooien, twee aan twee. Grote kooien, want de minimaal aanbevolen maat vind ik nogal klein. Met een omgeving die helemaal op cavia's is ingericht: hokjes om in te slapen/schuilen, onbeperkt hooi, plankjes waar ze op kunnen springen, en regelmatig zorg ik voor nieuwe uitdagende dingen om mee te spelen.

Het alternatief zou zijn om ze op de grond te laten leven. Daar wordt een cavia, afgezien van wel eens een uitstapje buiten de veilige kooi, simpelweg niet blij van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze dan meer aan hunzelf denken, en niet aan het dier denken. Want die zou zelf liever vrij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meeste mensen nemen een dier en willen er verder niet voor zogen en er geen last van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet altijd zielig te zijn. Onze poes zoekt vaak al de bescherming van zijn benz, waarin zijn mandje en kattenbak instaan.
Dit vind hij prettig, en kan hij zich heerlijk ontspannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommige van die dieren weten niet beter en zijn daar ook voor gefokt, die kunnen niet eens meer zonder mensen overleven, en ja waarom mensen dat leuk vinden daar kan ik ook geen goed antwoord op geven, maar de mens wil graag knuffelen en als je niet anders hebt, dan is het toch goed om toch je ei kwijt te kunnen..........beter voor je hart