Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is verantwoordelijk voor het maken van huiswerk; kind, ouder of docent?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik geef vioolles en de ouder van het 9 jarig kind vindt dat zijn zoon niet genoeg oefent en stelt mij daarvoor verantwoordelijk.

Mijn voornaamste doel is zorgen dat het jochie lol heeft in muziekmaken wat ook zeker lukt. Hij komt met veel plezier naar de les. Hiermee denk ik dat de kans groter is dat hij op z’n 20ste nog steeds viool speelt en daar heel veel lol aan beleeft.

Liever een violist die zich wat langzamer ontwikkelt maar de rest van z’n leven de waarde van muziekmaken meemaakt en uiteindelijk misschien wel ver kan komen, dan iemand die tegen z’n zin in tijdelijk wat sneller leert en er vervolgens mee stopt. Gebeurt helaas erg vaak.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wettelijk verantwoordelijk voor wat zij uitvreten klopt dat.
Maar als mens is het wel handig om ze verantwoording te leren.
En huiswerk MAKEN moeten ze toch echt zelf doen.
Ze daar bij helpen en ondersteunen is een ander verhaal.
Daar zijn ouder en docent voor verantwoordelijk.
Poet
11 jaar geleden
Als je deze vraag stelt dan is er waarschijnlijk iets aan de hand waarbij een gerichtere vraag past met wat mer toelichting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk Poet. Extra info: Ik geef vioolles en de ouder van het 9 jarig kind vindt dat zijn zoon niet genoeg oefent en stelt mij daarvoor verantwoordelijk. Mijn voornaamste doel is zorgen dat het jochie lol heeft in muziekmaken wat ook zeker lukt. Hij komt met veel plezier naar de les. Hiermee denk ik dat de kans groter is dat hij op z'n 20ste nog steeds viool speelt en daar heel veel lol aan beleeft. Liever een violist die zich wat langzamer ontwikkelt maar de rest van z'n leven de waarde van muziekmaken meemaakt en uiteindelijk misschien wel ver kan komen, dan iemand die tegen z'n zin in tijdelijk wat sneller leert en er vervolgens mee stopt. Gebeurt helaas erg vaak.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Het kind natuurlijk
Maar de stimulatie en hulp van de ouders zal wel een belangrijke voorwaarde zijn om het kind goed om te leren gaan met die verantwoordelijkheid
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leerkracht hoeft niets uit te leggen over de stof? Een kind moet zomaar aan zijn wiskunde beginnen thuis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, de vraag is wie is verantwoordelijk voor het maken, niet hoe kan huiswerk het beste worden aangeboden en hoe past dit het beste in een lesprogramma. (Ook al is dat voor goed onderwijs natuurlijk wel heel belangrijk)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees het iets breder: Wie is er verantwoordelijk voor het goed maken van het huiswerk.
Het kind is verantwoordelijk maar de leerkracht moet dat aanbieden waardoor het kind cognitief in staat is het huiswerk te maken. Dus het kind moet de stof begrijpen en er al les in hebben gehad waarna het huiswerk wordt gemaakt om te oefenen met de materie, bijvoorbeeld bij wiskunde. Bij talen is het de bedoeling dat de grammatica wordt uitgelegd, de woordjes leren kan een kind zelf zonder uitleg vooraf. Bij zaakvakken zal de stof uit het boek door de leerkracht moeten worden verduidelijkt waarna de oefenopgaven worden gemaakt om de stof te leren toepassen.

De ouders zijn verantwoordelijk voor de voorwaarden die nodig zijn om het huiswerk te maken. Een rustige ruimte (zonder gillen brusjes, een tv op het journaal, visite etc), en tijd om het huiswerk te maken. Als de ouders niet kunnen helpen bij het huiswerk (gebrek aan tijd of niet de cognitieve mogelijkheid) zullen ze hulp buitenaf moeten zoeken in de vorm van huiswerkbegeleiding, daar kunnen overigens scholen tegenwoordig ook aan mee helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben het bijna helemaal met je eens, behalve dat ouders hulp moeten zoeken als ze hun kind niet zelf kunnen helpen. Zoals je zelf al zegt moet de leraar alleen huiswerk opgeven dat het kind zelfstandig kan maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, soms heeft een kind gewoon bijles nodig en dat kan een leerkracht niet altijd geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een klein deel van de kinderen zal inderdaad bij bepaalde vakken door de ouders of andere begeleiding moeten worden geholpen, maar dit is eerder uitzondering dan regel. Als het kind op het juiste niveau geplaatst is, en de leraar heeft de stof uitgelegd, moet het kind het in principe zelf kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ga je de mist in Pokemon, er is geen enkele havist die alle vakken op havoniveau precies passend doet. Sommige vakken zou die persoon op VWO niveau aankunnen en andere vakken op mavo niveau. Met die laatste vakken zou je toch moeten helpen anders stroom je kind af naar mavo op 1 vak.
Het begrip 'verantwoordelijkheid' is een geladen term dat een grote lading dekt. Wettelijk gezien kan een kind (een natuurlijk persoon die de leeftijd van 18 jaar nog niet bereikt heeft) nergens verantwoordelijk voor worden geacht. Een kind is namelijk handelingsonbekwaam. Natuurlijk kunnen daden die strafrechtelijk vervolgd kunnen worden, zoals moord, wel anders worden geïnterpreteerd. Je huiswerk niet maken is echter geen misdrijf, noch een misdaad en daarom kan niemand hiervoor gestraft worden door de wet.

Moreel gezien kunnen alle partijen verantwoordelijk worden geacht. Zowel het kind, als de ouders en de docent hebben een aandeel in een proces dat misloopt. Het kind omdat het simpelweg kiest om geen huiswerk te maken, ook al weet hij of zij dat hier sancties tegenover staan. De ouders omdat de thuis- en leefomgeving een grote invloed kan hebben op de handelingen van hu kind. En de docent omdat hij of zij eigenlijk de taak heeft om leerlingen iets bij te leren. Als een leerling dan niet slaagt op het einde van het jaar, dan is dat altijd deels te wijten aan de leerkracht. Verantwoordelijkheid is niet altijd geladen, het kan ook gaan over kleine, onbelangrijke zaken.

De moraal van het verhaal is dat hier geen verantwoordelijke aangewezen kan worden. De maatschappij aanvaard tot nader order nog steeds het niet indienen van huiswerk. Tot zolang er geen gerechtelijke stappen ondernomen kunnen worden tegen het niet maken van huiswerk, kan bijgevolg geen verantwoordelijke aangeduid worden.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als aanvulling op je verduidelijking:

Je zou ontslagen kunnen worden om dringende redenen, maar dan zou jij een arbeidsovereenkomst moeten hebben met de ouders/een muziekschool. Dat kan ook in het geval dat jij een aannemingscontract hebt afgesloten met een opdrachtgever, in dit geval bijvoorbeeld de ouders. Dat betekent dat jij opdrachten uitvoert op zelfstandige basis (je bepaalt zelf wanneer en hoe jij je werk organiseert, maar moet wel aan een einddoel voldoen.

Heb jij geen enkele schriftelijke overeenkomst met de ouders dan kan jij nergens juridisch verantwoordelijk voor worden gesteld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit een groot verschil tussen wettelijke afspraken en overige afspraken. In een gezin, een school, een bedrijf, een voetbalvereniging en noem maar op, gelden wel degelijk regels, waar je je aan te houden hebt, ook al staan deze niet in de wet.
Als bij ons thuis de afspraak is dat een kind om 11 uur thuis moet zijn, en hij is te laat, zal ik er geen rechter bij halen, maar volgt wel degelijk een sanctie van mij uit. Als een leraar huiswerk opgeeft, en de leerling maakt het niet, volgt ook gewoon een sanctie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar, maar je kan hier geen waardeoordeel vellen. Verantwoordelijkheid is iets dat collectief opgenomen kan worden. De maatschappij draait niet door middel van één persoon, maar door een hele gemeenschap. Als er iets misgaat dan is die gemeenschap collectief verantwoordelijk, los van de eventuele leiderfiguren die dan strafrechtelijk zwaarder verantwoordelijk worden geacht.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing