Selectief kaartjes controleren, mag dat?

Ik heb een eerste klas kaartje voor de trein en ben 22. Veel mensen kijken mij al raar aan, maar laatst zat ik in de trein en kwam de conducteur naar de coupé om mijn kaartje te controleren en ging vevolgens niet verder. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doet me denken aan een vriendin, die -sinds ze in een zwarte VW Golf rijdt- regelmatig aangehouden wordt door de politie...

Het beste antwoord

Een controleur mag niet personen op hun uiterlijk beoordelen als het om controleren van de kaartjes gaat, als dat wel zo is is dat discriminatie.

Ik denk dat je hier alleen controleur hebt getroffen die de rest al heeft gehad....maar als je een kaartje hebt heb je niets te vrezen toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik denk van wel, er zou nl ook iets anders achter zitten
bij een lange rit vraagt d conducteur meestal niet voor de tweede of derde keer je kaartje.

als hij je herkent slaat hij je over.

maar ik geef toe, dat hij iedereen al heeft gezien behalve jou is te toevallig

ik vind het ook niet netjes maar om de reden die ik erboven zet denk ik dat het wel kan/mag

Toegevoegd na 4 uur:
d = de
12 jaar geleden
Ja hoor. Dat heet 'steekproef gewijs controleren'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een beetje het werk dat een conducteur doet op een trein. Ik zie het probleem niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is neem ik aan dat zij merkte dat ze gecontroleerd werd omdat ze jong is. Een soort van discriminatie dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel je voor dat de conducteur in elke coupe alleen de donkere mensen controleert, als dat structureel zou zijn en men daar achter zou komen zou dat een rel worden. Vervang donker nu door jong en je ziet dat er ook een probleem is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me zelfs niet herinneren in de jaren dat ik nog met de trein ging, ooit te zijn gecontroleerd, zelfs niet als ik zwart reed - wat in min puberjaren wel eens voorkwam. Absoluut discriminatie, want ik zag er gewoon veel braver uit dan ik was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb jij mazzel gehad Marleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er van overtuigd dat het 'discriminatie' was; medereizigers met een andere kledingstijl of huidskleur waren WEL gewoon altijd aan de beurt.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..en ook in mijn punktijd moest ik gegarandeerd elke rit mijn kaartje laten zien. Allee inde JOVD-tijd (plooirokjes, collegesjaals, parelkettinkjes,dat werk) echt NOOIT.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van punk naar JOVD? Dat is nog eens een ommezwaai!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee; je bent jong en je zet je af ; eerst op je rechtse kak-school, daarna op je linkse geitewollensokkenschool. Het idee is het zelfde ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, een dwangmatige dwarsligger :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwah, dwangmatig weet ik niet - al heb ik er nog steeds wel eens trekjes van dat ik graag de advocaat van de duivel speel enzo....
Waarom zou het niet mogen? Denk je aan leeftijdsdiscriminatie? Ben je van Turkse, Marokkaanse, of Antilliaanse komaf? Of zie je eruit als een Hells Angle? Ach nee, als je er zo uitzag zou hij je vast niet hebben gecontroleerd. En dan zou je ook niet in de trein hebben gezeten maar natuurlijk op je Harley.

Natuurlijk mag het.