Waarom is het op termijn verhogen van de AOW gerechtigde leeftijd van 65 naar 67 een oplossing voor de crisis van vandaag?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Het heeft niets met de crisis te maken, en ze hadden het er twee jaar geleden al over. Wel is het zo dat er nu politiek draagvlak is, omdat mensen door de crisis bereid zijn veranderingen door te voeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

omdat we daarom nu minder reserves hoeven te hebben om de AOW in de toekomst te betalen. Dat is een klein deel van het idee, de andere kant is dat een crisis als deze wordt aangegrepen om de economie op langere termijn te hervormen, en hopelijk te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het niet. Wat onze regering uitspookt... ik zou het niet weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is geen oplossing voor de crisis van vandaag.
Is een middel om de pensioenfondsen meer geld te laten verdienen en de schatkist wat minder leeg te laten lopen omdat er uiteindelijk pas 2 jaar later AOW moet uitgekeerd worden en de mensen dus 2 jaar langer werken en 2 jaar langer loonbelasting mogen betalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is geen oplossing voor de crisis van vandaag.
Mensen moeten nu 2 jaar langer doorwerken, zodat zij (in theorie) 2 jaar minder lang van hun pensioen zullen genieten.
- De pensioenfondsen hebben door verkeerde 'inzichten' veel geld verloren en zouden het waarschijnlijk niet op kunnen brengen zoveel te betalen.
- Er wordt door een grote groep langer belasting betaald. De vergrijzing zit eraan te komen dus veel mensen zijn rond de 65 en betalen nog mee voor hun eigen pensioen.
- Werken is vaak stressvol, ik kan me voorstellen dat dat voor oudere mensen (65+) nog meer geld. Veel stress is slecht voor je gezondheid en gemoedsrust. Daardoor worden de mensen waarschijnlijk minder oud en kost hun pensioen uiteindelijk minder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De reden is dat op deze manier de meesten van ons de lasten zullen dragen. Jan met de pet is toch altijd degene die voor deze rekeningen opdraait. En als je de lieden die dit veroorzaakt hebben aanpakt dan krijg je het nooit verhaald. Het is overigens ook zo dat alleen jan met de pet gelooft dat er een crisis is en omdat hij de enige is die dat gelooft, moet hij ook als enige de crisis oplossen. Dat is héél simpel toch... De Amerikanen lossen het anders op, ze drukken dollars bij net zoveel dat de alle bankrekeningen die rood staan kunnen aanvullen. En ook weer is het Jan met de pet die denkt dat de dollar waard is wat erop staat... Hij gelooft gewoon alles wat er op het nieuws verteld wordt... En zodoende is hij ook de enige die belastingen betaalt enz enz... Grote bedrijven en rijke mensen doen dat niet, die huren anderen in om er onderuit te komen en dat levert zoveel op dat die anderen dik betaald kunnen worden... Zonet was er op het nieuws dat 25% van de aardgasprijs gaat. Wie gelooft dat nu dat dat kan? Het kan en moet véél verder naar omlaag, maar Jan met de Pet die gelooft het weer en denkt dat scheelt dan weer 300 euro en is blij... Jan met de pet heeft ook een heel slecht geheugen. Een politicus wilde geen parlementaire commissie tav de Irak-beslissing. Een mooi verhaal en 8 maanden uitstel en dan weet niemand meer waar het over ging. Probleem opgelost...
Ik zal het zo zeggen, we moeten heel blij zijn dat ze de AOW-leeftijd niet op de 70 jaar gelegd hebben, want daar draait het toch op uit binnenkort en geen Jan met de pet die dat kan tegenhouden... Pak hem 20 euro af en geef hem er 2 terug en het bijna het hele volk is blij...
Er is helemaal geen oplossing voor deze crisis, ze doen maar wat, halen broekriemen aan en stelen van de armen en redelijke termijn er overheen laten gaan en dan is het opgelost, dus het is net als met de griep. Neem je bij griep medicijnen dan duurt het 7 dagen. Neem je geen medicijnen van duurt het een week...
De politiek doet maar wat, de banken worden gered en de crisis duurt gewoon zolang die duurt.
De oorzaak van de crisis is afbraak van ik-cultuur met het persoonlijke graaien. Dit zal spoedig veranderen, de wij-cultuur komt eraan. Dit zal veel vergen van ieder individu, omdat 'ik' niet meer kan in de toekomst. Het 'wij' staat voor de deur. kijk maar naar de reclames. Koop je een luier dan sponsor je een tetanus-injectie in de derde wereld. Dis zijn de tekenen dat 'wij' eraan komt, evenals deze crisis een einde inluidt van een tijdperk. Emissie-rechten kopen is ook al een beetje 'wij'-denken. Schoorvoetend dringt het de politiek in, maar weerstanden zijn groot, kijk maar naar de bonussen, die alleen maar stijgen...

Door Jan met de pet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Na de oorlog was er een geboortegolf [de babyboom], in de jaren 60 kwam de pil, waardoor er minder kinderen werden geboren. De AOW wordt betaald via een omslagregeling. De mensen die nu werken betalen de AOW van de mensen die nu in de AOW zitten. Doordat het aantal werkenden afneemt en het aantal ouderen toeneemt doordat we steeds ouder worden, moet de overheid meer en meer geld bijleggen om alle AOW gerechtigden te kunnen betalen. Dit probleem wordt in de komende jaren steeds groter, totdat de babyboomgeneratie is uitgestorven