Bestaan weersafhankelijke stoplichten?

Ik fietste laatst van het station naar huis. Onderweg stond ik te wachten voor een stoplicht. Het regende, en ik moest lang wachten voordat ik groen kreeg en de straat mocht oversteken.

Op dat moment bedacht ik dat het fijn zou zijn als stoplichten weersafhankelijk zouden zijn. Bij droog weer zouden ze in de normale stand moeten werken. Maar bij neerslag zouden ze fietsers wat sneller groen moeten geven dan anders.

Op die manier zouden stoplichten hetzelfde doen wat ik vaak doe als ik in de auto zit: als het regent, laat ik regelmatig fietsers voorgaan, ook als ze officieel geen voorrang hebben.

Is dit idee ooit beschreven, en zijn er misschien zelfs verkeerslichten waarin dit is ingebouwd?

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed idee ;-) Kunnen we dan ook niet gelijk met slecht weer meer treinen laten rijden zodat je niet op een perron staat te verkleumen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.profnews.nl/879398/noord-brabant-komt-met-weersafhankelijke-stoplichten-voor-fietsers
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik zie dat ik weer eens zeven jaar te laat ben met mijn goede idee...
Poet
10 jaar geleden
Maar als we moeten omfietsen via Grave of Groningen om wat sneller door te kunnen fietsen bij regen schiet het nog niet erg op. Dus als je idee mede is om ze wat meer in te gaan zetten dan ben je daarmee toch nog ruim op tijd....

Het beste antwoord

In Groningen zijn ze er!
http://nos.nl/artikel/427910-groen-licht-voor-fietser-bij-regen.html