Er wordt een onderscheid gemaakt tussen liegen en jokken. Bij jongere kinderen spreken we over het algemeen van jokken. Jonge kinderen zijn nog niet instaat de waarheid bewust te verdraaien, omdat een jong kind nog niet objectief naar de waarheid kan kijken. Pas wanneer het kind beseft dat hetgeen hij/ zij zegt niet waar is en het kind bewust de waarheid verdraait om een onaangenaam gevolg van het eigen gedrag te voorkomen, spreken we van liegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Jokken is kindertaal, het woord liegen wordt door volwassenen gebruikt. Maar het komt het hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik het zie zeg je jokken tegen een kind. bv heb je een snoepje gepakt, nee (je jokt).

En liegen tegen de wat oudere kinderen/ mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tweedehands autoverkopers liegen soms, politici jokken....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is geen verschil
liegen en jokken is hetzelfde
kinderen jokken en volwassenen liegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liegen en jokken is het zelfde . t Zijn gewoon synoniemen. Alleen het woord liegen klinkt wat harden dan het woord jokken.(Tenminste het komt op mij in ieder geval harder over.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Kancho69;

Letterlijk betekenen ze allebei hetzelfde: 'niet de waarheid zeggen' of 'de waarheid niet zeggen' (want dat is natuurlijk ook een verschil). Maar jokken vind ik een stuk minder kwaadaardig klinken dan liegen. Liegen is bewust iets verzwijgen of verdraaien met kwade opzet om iets negatiefs te verbergen of er zelf beter van te worden. Jokken gaat om kleine onschuldige zaakjes of leugentjes om bestwil, bijvoorbeeld om een verrassing voor iemand stil te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liegen kan soms chronisch zijn , er zijn mensen die doen dat voortdurend . Jokken is eens een keer een uitvlucht zoeken voor bijvoorbeeld iets niet te hoeven doen , of de waarheid eens een keer verdraaien ,of iets anders verzinnen . Jokken lijkt minder erg , en komt bij jonge kinderen wel voor .