Hoe kan je stoppen met bang worden voor de angst die je vreest?

Toegevoegd na 1 minuut:
Soms ben ik bang voor wat komen gaat, terwijl het nog niet gebeurd is! Een zorg over de toekomst over jezelf bijvoorbeeld.
Hoe kan je deze vorm van leed verkleinen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Leer te leven in het nu, net als dieren en kinderen.
Bv: je loopt op de trap en je denk: omijngod als zometeen die treede nou instort dan lig ik onder het huis en dan...... Blabla.... Je snapt me, wees dan bezig met wat je aan het doen bent, namelijk, traplopen!!!! Word je bewust van elke stap die je zet op de trap. Zo kan je met alles een voorbeeld maken. Denk aan waar je mee bezig bent en verder nergens aan. Je zult zien, het zal je helpen! Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord! +

Andere antwoorden (7)

Door je te realiseren dat je onnodig bang aan het zijn bent.

"gooi je angst maar overboord"

Klinkt simpeler dan het is natuurlijk, maar in feite werkt dapper worden zo wel. Jezelf vertellen dat je dapperder bent dan dit! Dat je sterker bent!

En jezelf vertellen dat je de angst overboord gooit. Dat dit niet het moment is om bang te zijn. Dat bang zijn niet nodig is..

Hoe meer je jezelf dit vertelt, hoe minder bang je wordt. Het vergt wel enige oefening, want bang zijn is heel instinctmatig, en daarom moet je net zo hard terugvechten met dapper en moedig zijn!

Succes met dapper worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Angst zit onze stoffen van ons lichaam en is van nature heel normaal. Zo heeft een bergbeklimmer heel weinig van dit soort stofjes. Feitelijk hebben personen die bewust gevaren oplopen een stoornis al zullen ze dat zelf niet zeggen. Wie extreem bang is zal juist teveel van dit stofje hebben.

Ik heb zelf vliegangst maar heb ooit een wijze raad gekregen. Word pas bang als het daadwerkelijk gebeurt. Het zal je in veel situaties helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bang voor het onbekende bestaat eigenlijk niet.. je maakt dan toch een voorstelling van hoe 'dat onbekende' er uit zal zien. Misschien niet zo bewust, maar toch.
Probeer eerst dat te ontrafelen, waar ben je bang voor.
En dan kun je vragen stellen als; is deze angst reeel?

meer hierover:

http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/ret/ineffectieve-gedachten.html

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de zorgen-angst gedachten je bekruipen,vraag je dan af of die angst gedachte reeel is..gegrond dus. Waarschijnlijk niet. Van het concert des levens heeft niemand een program,dat geldt voor iedereen. Bepaalde dingen liggen buiten je macht maar ´n hoop heb je zelf in de hand. Dus probeer de negatieve gedachtes uit te bannen,heb vertrouwen in wat je kan en wie je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door jezelf open te stellen voor wat er NU is. Als je elke dag naar de dag van morgen leeft mis je wat er vandaag gebeurt. Train jezelf om bij elke angstige of stresvolle gedachte te denken aan iets wat je op dit moment leuk vindt. Schrijf elke dag drie tot vijf dingen op die je leuk vindt of waar je naar uit kijkt. Zie elk opstakel als een uitdaging die als je hem overwonnen hebt, jou weer meer ervaring opleverd en het gemakkelijker maakt om in de toekomst dingen te kunnen ondernemen. Probeer ook dingen los te laten die je niet veranderen kunt. Accepteren van een situatie is een groot goed en maakt je leven een stuk makkelijker en aangenamer. Er zullen altijd dingen zijn die minder leuk zijn, maar veel leuker is het om je vast te bijten in de dingen die wel goed gaan, die je wel kunt doen en die wel te veranderen zijn. Kijk wat jij kunt doen om je leven te veraangenamen en niet naar wat anderen voor je verpesten of waar je tegeopziet. Die dingen veranderen niet. ook kun je gaan sporten. Gooi alle woede en teleurstellingen en angsten in je sport. Doordat je beweegt maak je endorfine aan, een stofje waardoor je je gelukkiger voelt. Hierdoor krijg je een beter gevoel terwijl je denkt aan de dingen die je normaal beangstigen, zo leer je je hersens dat je je goed kunt voelen als je aan iets vervelends denkt en meestal lijkt het dan juist veel minder erg. Wat komt dat komt, maar wat je hebt dat heb je al!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg in ieder geval goed voor jezelf, geloof in jezelf en laat niemand je van je pad afbrengen. Maar vooral .. Elke Dag heeft genoeg aan zichzelf !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hoe kan je deze vorm van leed verkleinen?"
Zoals vele van je antwoorders al schreven: bewust zijn in het NU... niemand heeft een kristallen bol en kan in de toekomst kijken.

Realiseer je heel bewust, en iedere keer weer als je jezelf erop betrapt, dat je bezig bent met totaal zinloze toekomstgedachten.
Gedachten kan je bewust veranderen. Gedachten zijn als wolken: ze drijven weer over. Geef er geen aandacht aan. In die zin: wees ze bewust, maar ga er niet mee verder. Laat ze overwaaien.
Dat is te trainen, bijvoorbeeld door een cursus Mindfulness te gaan doen.

Toegevoegd na 49 seconden:
Nog wat info over Mindfulness:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness