Zijn hoge gebouwen een teken van welvaart?

Ik zie namelijk steeds meer hoge gebouwen verrijzen in Nederland. Een paar jaar geleden stonden er in Zwolle nog niet echt hoge gebouwen, nu staan er 2 wolkenkrabbers naast elkaar en er worden er nog 4 bijgebouwd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Als het kantoorgebouwen zijn,beslist niet! Er staan tegenwoordig erg veel kantoorflats leeg en dat kost miljarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt inderdaad...
Voor bepaalde landen zijn het zeker prestige projecten, voor andere landen bittere noodzaak denk aan het oude Hong Kong bijvoorbeeld. Ik weet dat Hong Kong een kolonie was, maar wel erg veel mensen en activiteiten op een klein oppervlak wat hoogbouw noodzakelijk maakte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerder andersom! Grond is duur, dus wat doen grote bedrijven, die gaan de lucht in. Dan hoeven ze minder grond te kopen.
Plus dat het voor grote bedrijven de afstanden sterk verkleind. Want even met de lift 10 verdiepingen lager je collega opzoeken is makkelijker dan 10 blokken rijtjeshuizen aflopen om bij hem te komen. En tijd is ook geld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even afgezien van alle andere kosten die hierdoor ook lager worden. Zoals stookkosten etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoogbouwen is ook een stuk duurder als laagbouwen. De prijs verschillen hierin zijn vrijwel verwaarloosbaar.
Het probleem is dat er in een stads of zaken centrum niet gauw 50.000 m² grond te koopstaat.
Zeker op een goed lokatie zijn de vierkante meters grond schaars en daarom duur.
Ook de techniek om hoog te bouwen wordt steeds beter.
Als laatste , het geeft wel een zekere uitstraling.
Een heel groot nadeel in geval van brand kan je niet meer voldoen met omhoog te spuiten, dan zou je binnendoor naar boven moeten, zonder de lift!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In hoge gebouwen zijn speciale brand liften verplicht...
Ik ben het eens met Eddijst, hoge gebouwen zijn in de eerste plaats een teken van grondschaarste en vervolgens prestigeobjecten (en dan weer wel een teken van welvaart).
14 jaar geleden
Deels is dat natuurlijk zo: Op het moment dat het goedkoper wordt om hoger te gaan bouwen op een locatie dan om extra vierkante meters grond te kopen, is het bijkbaar een gewilde plek. Een gewilde plek is meestal voor bedrijven een goede plek om te zitten (Denk aan manhattan). Er wordt hier genoeg geld verdient om de extreem hoge kosten om zo'n toren te zetten terug te kunnen verdienen. Dat betekent dat er veel mensen werken (Je hebt immers de ruimte nodig) en er wordt veel verdient (anders kan het niet betaald worden en moet je verder weg gaan zitten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, is niet zo er zijn zelfs steden waar laagbouw een teken van welvaart is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger boden stadjes tegen elkaar op met de hoogste kerktoren en ze zijn het nog niet afgeleerd; nu zijn het lelijke kantoorkolossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is sprake van een toenemende druk op ruimte (met name op het kenmerkende en waarde-volle essenlandschap). Hoogbouw is bij uitstek geschikt voor een efficiënt ruimtegebruik en kaneen substantiële rol en welvaart vervullen in de noodzakelijke economische en ruimtelijke groei.