wie moet aangifte doen, webwinkel of ik?

Ik krijg aanmaningen van een incasso bureau, hier blijkt iets gekocht te zijn en afgeleverd op een adres waar ik niet (ge)woont heb.

Echter hebben ze wel mijn geboorte datum gebruikt.

Nu wilde ik aangifte doen bij de politie zodat ik er vanaf ben, echter de politie doet alleen aangifte van Identiteitsfraude als er ook een kopie van een legitimatie is gebruikt. en geeft aan dat webwinkel aangifte van oplichting moet doen omdat zij de benadeelde partij zijn.

Maar hier gaat het incasso bureau en webwinkel niet mee akkoord.

Daarom is mijn vraag, wie moet wettelijk aangifte hier aangifte doen en welke soort aangifte?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Castle
8 jaar geleden
In de wet is de regel "Wie stelt, bewijst". Met andere woorden moet het incassobureau aangeven op welke grond zij denken geld te kunnen vorderen. Alleen een geboortedatum die gebruikt is kan niet voldoende zijn. Vergeet niet dat een incassobureau niet gelijk is aan een deurwaarder. Een deurwaarder kan na gerechtelijk bevel beslag leggen. Een incassobureau kan helemaal niets. Advies is om het incassobureau te melden dat u niet verantwoordelijk bent voor de kosten en graag wil weten waarom zij dat wel denken. In ieder geval niet betalen.

Het beste antwoord

Je moet de zaken los van elkaar zien.

De webwinkel is opgelicht maar erkent niet dat ze opgelicht zijn. Ze willen gewoon hun geld zien en hebben een incassobureau ingeschakeld. Wat je moet doen is zorgen dat de webwinkel erkent dat de vordering niet op jou maar op iemand anders is en dus de incasso intrekt.

De beste manier om hier in eerste instantie uit te komen is in contact te treden met de webwinkel en daar de zaak voor te leggen (in de link staan wat aanwijzingen dienaangaande). Als je daar niet uit komt dan zou ik juridisch advies gaan zoeken van hoe je hiermee om zou kunnen gaan.

Of je identiteitsfraude moet aangeven weet ik niet. Wat ik wel weet is dat je de webwinkel nergens toe kunt dwingen en dat een aangifte de vordering niet laat verdwijnen. En wat ik ook weet is dat als je de webwinkel niet van je gelijk weet te overtuigen je niet van het incassobureau afkomt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naar aanleiding van je reactie bij het andere antwoord. Belangrijk is dat toe je de papieren ontving je gelijk bij de webwinkel aan de bel had moeten trekken. Als je dat niet gedaan hebt maakt dat de zaak wel lastiger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals ik jou antwoord lees, moet ik eerst contact opnemen met de webwinkel. Ook al is de eerste brief die ik mbt de schuld op mijn adres ontvang een dagvaarding is? Ik ging er vanuit dat op het moment dat een incasso bureau is ingeschakeld de webshop er niets meer mee te maken wil hebben. Dit heb ik ook al een keer meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je krijgt aanmaningen en nu schrijf je dat je al een dagvaarding hebt? Als dat zo is klopt er iets niet. Een incassobureau mag geen dagvaarding versturen. Ik heb een link toegevoegd met meer informatie. Kijk eens of je ergens juridisch advies kunt krijgen.

Andere antwoorden (1)

Je kunt de volgende stappen nemen:

- Betaal niet aan het incassobureau als u niets met de kosten te maken heeft gehad. Meld dit aan het incassobureau en voeg toe dat u aangifte bij de politie gaat doen.
- Vraag bij het bedrijf aanvraagpapieren van het abonnement, de bestelling of het lidmaatschap op. Geef deze aan de politie.
- Controleer bij het bedrijf of iemand een kopie van uw identiteitsbewijs heeft misbruikt. Een kopie is geen geldig identiteitsbewijs.
- Blijf in contact met het incassobureau of de deurwaarder. Houd ze op de hoogte van uw vorderingen.