Omdat het steeds meer waard is. Dat komt door de grote vraag naar koper in grote industrielanden als China, India en Brazilië. Koper is een schaarse grondstof en de kopermarkt is relatief klein. Door de grote vraag en het kleine aanbod is de prijs na een kleine koersdip in 2009 inmiddels al meer dan vervijfvoudigd.
Door een stuk spoor van 25 kilo te verkopen konden dieven €173,- ontvangen. Maar de kans dat ze dat voor elkaar krijgen wordt steeds kleiner, want er zijn inmiddels veel maatregelen genomen. De laatste jaren is het aantal koperdiefstallen met gevaar voor het spoor gedaald. Van 43 in 2011 naar 24 in 2012 en 12 tot en met oktober 2013.
Amadea
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Daarbij is (of: was?) het makkelijk te telen want het ligt / hangt gewoon als kabels buiten langs het spoor.
Poet
10 jaar geleden
Sorry Stelen moet dat zijn. Telen vergt nog enige genetische manipulatie vrees ik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi en duidelijk antwoord, bedankt!

Andere antwoorden (1)

(28/02/14)
Koperprijs Per kilo

Handelaars koperprijs € 6,74
Consumenten verkoopprijs € 5,00

Koperprijs mei 2011 € 6,95
Koperprijs jan 2009 € 3,62