Waarvoor gebruik je bijplakzegels?

Ik zag net op de postnl site dat je ook bijplakzegels kan kopen van 2 en 3 cent per stuk. Waarvoor gebruik je die?

Kan je dat gebruiken wanneer je bijv een postpakketje hebt van 260 gr (100g-250g = 4 postzegels à €2,56) dus je moet net iets meer, maar 250g-2kg = 6 postzegels à €3,84. Dus mag je dan die 'bijplakzegels' gebruiken om die 10 gr extra te compenseren, zonder dat je 2 postzegels extra kwijt bent?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Die gebruik je als je (oude) postzegels hebt met een te lage waarde.
B.v. op een kaartje moet 64 cent, je hebt nog een oude decemberzegel (van 55 cent) het verschil kan je er dan bijplakken met bijplakzegels.

Het is niet zo dat er speciale tarieven zijn voor pakketjes die net ietsje te zwaar zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Zo te zien waren we tegelijk aan het typen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze worden nu ook vooral gebruikt voor het bijplakken van kerstpostzegels om ze als gewone zegels te kunnen gebruiken.

Andere antwoorden (1)

Nee, wat jij beschrijft mag niet. Een poststuk, of het nu een gewone brief, een zware brief, of een pakket is, moet voorzien zijn van postzegels ter waarde van het juiste bedrag. Je mag niet "een klein beetje meer" doen.

Vroeger waren er postzegels met een waarde in euro's. Je had bijvoorbeeld een postzegel van € 0,47. Als de prijzen dan net wat hoger waren geworden, en je moest bijvoorbeeld € 0,51 plakken, dan kon je natuurlijk een postzegel van € 0,51 kopen. Maar dan bleef je zitten met die postzegel van € 0,47 die je al had.

Voor dergelijke gevallen waren de bijplakzegels bedoeld. In bovenstaand voorbeeld kon je toch je oude postzegel van € 0,47 op de brief plakken, en er voor € 0,04 aan bijplakzegels bijplakken, zodat je in totaal aan de vereiste € 0,51 kwam.

Op die manier werkt het nog steeds. Je kunt opzoeken welke geldwaarde (in euro's) de huidige Nederland-zegels (1) en Europa-zegels (2) hebben. Als je nog een oude postzegel hebt van bijvoorbeeld € 0,47 die nog steeds geldig is, dan kun je die postzegel op je brief plakken, en er net zoveel bijplakzegels bijplakken tot je dezelfde waarde hebt bereikt die je normaal gesproken met "1"-zegels en "2"-zegels zou moeten plakken.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze worden nu ook vooral gebruikt voor het bijplakken van kerstpostzegels om ze als gewone zegels te kunnen gebruiken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt inderdaad! Overigens was dat vroeger ook al zo.