Kan je slapen een verslaving noemen?

Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je vergeet een kenmerk: een verslaving heeft een negatieve invloed op het leven van de verslaafde, bijvoorbeeld doordat de verslaving in de weg staat van het dagelijks functioneren, de verslaafde geld uitgeeft dat hij voor andere noodzakelijke zaken nodig heeft, de verslaafde zijn sociale contacten kwijtraakt omdat hij alleen nog maar bezig is met zijn verslaving etc.

Slapen kost geen geld, bevordert het goed functioneren in het dagelijks leven en verhindert geen sociale contacten. Sterker nog, een uitgeslapen persoon is vaak een stuk aardiger, wat sociale contacten bevordert.

Nee dus, slapen is geen verslaving, maar een levensbehoefte, net als bijvoorbeeld ademhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, slapen is geen verslaving maar een bittere noodzaak. Het feit dat je ziek wordt en uiteindelijk zelfs dood kunt gaan aan slaapgebrek, maakt het nog geen verslavende activiteit, omdat het wel degelijk een nuttig doel heeft.

Op het moment dat je echter ook overdag voortdurend toe wilt geven aan de drang om te slapen, je werk of school laat verslappen omdat je wilt slapen en in je vrije tijd de hele tijd gaat slapen, en er is lichamelijk niks mis met je (wat op dat moment vermoedelijk wel zo is trouwens), dan zou je van een verslaving kunnen spreken. Voor zover ik weet echter komt dat niet voor, behalve als symptoom van bepaalde aandoeningen, en dus niet als verslaving an sich.

Slapen is dus een geen verslaving, net zoals (normaal) eten dat niet is, of water drinken, of ademhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slapen is een eerste levensbehoefte. Valt niet onder verslaving. Men kan immers niet zonder de normale nachtrust.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En sommige mensen kunnen niet zonder alcohol...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALLE mensen kunnen zonder alcohol / tabak / heroine / crack / wiet / McDonals / auto, dus ook 'sommige' . Al die stoffen zijn niet nodig om het leven gezond vol te houden. De vraag is of je het WILT.
Ja zeker bij mij tenminste wel.!
Maar ik noem dat als hobby dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de definitie zou je het een verslaving kunnen noemen, maar volgens conventie noemt men iets geen verslaving tot de gewoonte abnormale proorties aanneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voldoende slaap moet een mens hebben,slapen is gezond!

Maar een slaapstoornis die medische behandeling vereist, is narcolepsie — een neurologische aandoening die overmatige slaperigheid overdag veroorzaakt.