Is Beatrix Wilhelmina Armgard, Prinses der Nederlanden, op dit moment het oudste lid van het Koninklijk Huis?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het betreft hier, voor de volledigheid: Beatrix Wilhelmina Armgard, Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, Prinses van Lippe-Biesterfeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het betreft hier, voor de volledigheid: Beatrix Wilhelmina Armgard, Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, Prinses van Lippe-Biesterfeld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beatrix is koningin geworden, omdat zij de oudste was van de 4 zussen. Had zij jonger geweest, dan was één van de andere zussen koningin geworden. Haar ouders Juliana en Bernhard en haar man Claus zijn overleden.

Antwoorden (2)

Ja, voormalig Koningin Beatrix, nu Prinses is de oudste van het koninklijk huis.

Momenteel telt het Koninklijk Huis de volgende 10 leden:

Koning Willem-Alexander
Koningin Máxima
Prinses Beatrix
De Prinses van Oranje
Prinses Alexia
Prinses Ariane
Prins Constantijn
Prinses Laurentien
Prinses Margriet
Prof. mr. Pieter van Vollenhoven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is zij, zover u weet, tevens het oudste lid van de koninklijke familie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie zou er anders voor die titel in aanmerking moeten komen pompiedom?
fisbel
10 jaar geleden
De oudste prinses heet Amalia.
Pieter van Vollenhove is geen professor. Hij wordt in de familie gekscherend wel eens 'professor' genoemd. Dit vanwege zijn academische titel (meester) Titel tussen aanhalingstekens zetten dus.
Antoni
10 jaar geleden
fisbel, denk je echt dat de officiële website van het Koninklijk Huis zo'n basale informatie onjuist heeft vermeld op de website? "Op 1 oktober 2005 is prof.mr. Pieter van Vollenhoven door de Universiteit Twente benoemd tot praktijkhoogleraar Risk Management." Zie: http://www.koninklijkhuis.nl/encyclopedie/wie-is-wie/profmr-pieter-van-vollenhoven/ Koningin Beatrix heeft na haar abdicatie van de troon (weer) de titel Prinses gekregen. Zij is dus de oudste prinses van het Koninklijk Huis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is wel een beetje vreemd Antoni dat Jodokus van iedereen de voornaam geeft behalve Amalia, dat bedoelde fisbel ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees de vraag goed. Is Beatrix de oudste van het Koninklijk Huis, >>>antwoord : ja. Wat is het probleem verder? Dat in de opsomming van de andere leden van het Koninklijk Huis vermeld staat : de Prinses van Oranje. >>>antwoord : Zonder voornaam, dat is logisch, er is maar één Prinses van Oranje, ergo meer naam is niet nodig. Wanneer @Fisbel spreekt over "de oudste prinses" >>>antwoord : zijn antwoord = fout,
de oudste prinses is dus Beatrix
en
spreken we over de kleinkinderen van Beatrix is Eloïse [de oudste dochter van Constantijn/Laurentien ~ voluit Eloïse Sophie Beatrix Laurance], geboren 08.06.2002 ...4 maanden na het huwelijk van Willem Alexander en Maxima [02.02.02] het eerste kleinkind en dus de oudste,
en
spreken we over de kinderen van Willem Alexander is het juist, Amalia is de eerstgeborene, dus de oudste van drie dochters van Maxima [nu Koningin] en Willem Alexander [nu Koning]. http://www.koninklijkhuis.nl/encyclopedie/wie-is-wie/prins-constantijn/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er is ook maar één koning en één koningin waarvan je WEL de voornamen geeft!
Antoni
10 jaar geleden
Pelle, de lijst van het antwoord is letterlijk gekopieerd van de website http://www.koninklijkhuis.nl/encyclopedie/monarchie/koninklijk-huis/ In die lijst staat "Prinses van Oranje", niet Prinses Amalia.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh en als je iets kopieert hoef je niet te kijken of dat wel klopt en of er niets mist?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt commentaar hebben zoveel als je wilt. Mijn antwoord is correct er mankeert niets aan, tenzij je niet weet dat er slechts één "Prinses van Oranje" is en dat zij Amalia heet. Weet je dit wel, dan is die extra informatie dus redundant, want al bekend.
Antoni
10 jaar geleden
Pelle, ik geef alleen een verklaring voor de lijst in het antwoord. Dat is alles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel: http://www.utwente.nl/mb/pa/staff/vollenhoven/
Op 1 oktober 2005 is prof.mr. Pieter van Vollenhoven door de Universiteit Twente benoemd tot praktijkhoogleraar Risk Management.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De site die jodokus heeft gekopieerd is een officiële site van de RVD.
De tien leden van het Koninklijk Huis staan hierop vermeld met de officiële titel die zij dragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het met Pelle eens.
Het noemen van alle 10 leden is al extra informatie, dus niet relevant voor de vraag. In dat opzicht had ik bij Amalia ook haar naam bij haar titel vermeld.
Ja, zij is de oudste.

Het Koninklijk Huis heeft sinds de troonswisseling van 2013 de onderstaande tien leden.

Huidig staatshoofd:

1. Koning Willem-Alexander

Erfopvolgers:

De volgende erfopvolgers zijn lid van het Koninklijk Huis:
2. Prinses Catharina-Amalia, prinses van Oranje, prinses der Nederlanden, prinses van Oranje-Nassau
3. Prinses Alexia, prinses der Nederlanden, prinses van Oranje-Nassau
4. Prinses Ariane, prinses der Nederlanden, prinses van Oranje-Nassau
5. Prins Constantijn, prins der Nederlanden, prins van Oranje-Nassau, jonkheer van Amsberg
6. Prinses Margriet, prinses der Nederlanden, prinses van Oranje-Nassau, prinses van Lippe-Biesterfeld. Door een overgangsbepaling blijft prinses Margriet, hoewel ze een bloedverwantschap in de derde graad met koning Willem-Alexander heeft, wel lid van het Koninklijk Huis, omdat ze dit op het tijdstip van inwerkingtreding van de Wet lidmaatschap Koninklijk Huis in 2002 al was, toen al meerderjarig was, en nu nog recht op erfopvolging heeft.

Gravin Eloise, graaf Claus-Casimir en gravin Leonore zijn wel erfopvolgers, maar geen lid van het Koninklijk Huis, aangezien ze een verwantschap in de derde graad hebben met de koning.

Staatshoofd dat afstand van het koningschap heeft gedaan:

7. Prinses Beatrix der Nederlanden

Echtgenoten:

8. Pieter van Vollenhoven, sinds 10 januari 1967 door zijn huwelijk met prinses Margriet;
9. Laurentien Brinkhorst, sinds 17 mei 2001 door haar huwelijk met prins Constantijn;
10. Máxima Zorreguieta, door haar huwelijk op 2 februari 2002 met prins Willem-Alexander en sinds 30 april 2013 aangeduid als koningin.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is zij, zover u weet, tevens het oudste lid van de koninklijke familie?
Antoni
10 jaar geleden
Ja,dat is ze. Alle leden van de koninklijke familie kan je zien op http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_familie_(Nederland). Zij is daarvan de oudste.
Antoni
10 jaar geleden
Op http://www.koninklijkhuis.nl/encyclopedie/monarchie/koninklijk-huis/ staat nog: "Tot de Koninklijke Familie behoren, naast de leden van het Koninklijk Huis, ook: Prins Friso (overleden op 12 augustus 2013), Prinses Mabel, Prins Maurits, Prinses Marilène, Prins Bernhard, Prinses Annette, Prins Pieter-Christiaan, Prinses Anita, Prins Floris, Prinses Aimée, Prinses Irene en Prinses Christina en hun (aangetrouwde) kinderen en kleinkinderen."