In landen waar jezus geen invloed heeft, wat zeggen ze dan in plaats van B.C en A.C? ( before en after christ)

als we over dinosauriers spreken we miljoenen jaren Before christ, maar wat zeggen ze dan in landen waar jezus geen invloed heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (7)

Dat is niet zozeer landgebonden. In het Joodse geloof wordt bijvoorbeeld gesproken van "zoveel jaar voor de huidige jaartelling". Men weigert om daarbij de geboortedatum van Jezus te noemen, omdat deze gebeurtenis voor hun van geen belang is.
escape
13 jaar geleden
Of ze katholiek gelovig zijn of niet, die BC en AC zijn bekende tijdsbegrippen en worden ook door niet gelovigen en door regio's met een ander kalenderjaar ook herkend.

Ongetwijfeld bestaan er omreken methodes voor om die AC/BC om te zetten in hun eigen kalenderberekeningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en je punt is ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij, het is gewoon een goed, helder kloppend antwoord!
dat kan afhangen van het geloof bijvoorbeeld de Joden denken dat Hij nogsteeds moet komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A.C. wordt nauwelijks gebruikt, meestal hebben we het over A.D. (Anno Domini, in het jaar van onze heer).

Als we het over de dinosaurussen hebben, heb je het over de geologische tijdschaal en daarop maken die 2000 jaren sinds de geboorte van Christus helemaal geen significant verschil. In de geologie wordt dus gesproken over Before Now of Before Actual.

Andere religies hebben hun eigen tijdtelling, zoals de Joodse jaartelling die 3061 jaar B.C. begint, de Islamitische kalender die in het jaar 622 A.D. begint, en de Chinese kalender die in het jaar 2697 B.C. begint.

De Chinese jaartelling is begin 20'ste eeuw afgeschaft, de overige kalenders worden nog wel gebruikt. Maar de 'wereldstandaard' is toch wel de vermelding van B.C. en A.D.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Engelstaliggen gebruiken meestal
BC (before christ) / AD (anno domino (jaar des Heeren).
en dus niet AC (dat is de afkorting voor wisselstroom)

De politiek correcte vorm is BCE (before common era , voor de gangbare jaartelling) en CE (common era, gangbare jaartelling).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer zo voorbeeld van het verdraaien van de feit naar eigen richting. Het was vanouds
B.C(.E) = Before common era
C .E = Common Era
en dat zijn ook de aanduidingen die over de hele wereld worden gebruikt als men de Westerse tijdsaanduiding wil gebruiken. Het grootste deel van de wereld gebruikt echter een andere tijdsaanduiding dan de Westerse aanduiding.
Maar dat vergeten we lieven in onze eigenwaan. In veel non fictie boeken wordt de Common Era aanduiding gebruikt, in de vertaling naar het Nederlands valt dat vaak weg> in wetenschappelijk werk zal altijd de Common Era aanduiding worden gebruikt.

http://www.religioustolerance.org/ce.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Era
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niet in iemand te geloven of die persoon hoeft niet belangrijk voor je te zijn om hem te gebruiken als uitgangspunt voor de jaartelling. We hadden ook met zijn allen kunnen besluiten dat het uitgangspunt bv Julius Caesar was of voor mijn part Hitler. BC en AC zijn de wereldwijd algemeen aanvaarde standaard geworden maar dat had dus net zo goed iets of iemand anders kunnen zijn.