Staat in de Wet Medezeggenschap op Scholen (WMS) dat de MR betrokken moet worden bij het aanstellen van een nieuwe leerkracht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee dat staat er niet in en dat hoeft dus ook niet.

De medezeggenschapsraad heeft volgens de Wet wel adviesrecht inzake vaststelling of wijziging van een regeling op het gebied van aanstellingsbeleid voor zover die vaststelling of wijziging verband houdt met de grondslag van de school.

De medezeggenschapsraad en een geleding daarvan zijn volgens de Wet verder bevoegd om over alle aangelegenheden, de school betreffende, aan het bevoegd gezag voorstellen te doen en standpunten kenbaar te maken. Dat zou in specifieke situaties dus ook een bepaalde vacature of sollicitant kunnen betreffen.

De medezeggenschapsraad waakt volgens de Wet in de school tegen discriminatie op welke grond dan ook en bevordert gelijke behandeling in gelijke gevallen en in het bijzonder de gelijke behandeling van mannen en vrouwen alsmede de inschakeling van gehandicapten en allochtone werknemers. Dus mocht dit in het geding zijn bij een bepaalde vacature of sollicitant dan zou dat aanleiding voor zo'n voorstel kunnen zijn of om een standpunt kenbaar te maken.
Poet
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Wel dat de medezeggenschapsraad een adviesbevoegdheid heeft bij de aanstelling of het ontslag van de schoolleiding (art. 11, lid h).
Computoon
9 jaar geleden
Het woord medezeggenschapsraad is eigenlijk foutief gekozen. want die heeft eigenlijk niets te ZEGGEN of te beslissen. De raad kan alleen maar meedenken, De directie neemt het besluit!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
In dit geval wel maar er zijn ook onderwerpen waarvoor instemming van de raad verplicht is. Die staan in artikel 10. Artikel 10. Instemmingsbevoegdheid medezeggenschapsraad Het bevoegd gezag behoeft de voorafgaande instemming van de medezeggenschapsraad voor elk door het bevoegd gezag te nemen besluit met betrekking tot in ieder geval de volgende aangelegenheden:
a. verandering van de onderwijskundige doelstellingen van de school;
b. vaststelling of wijziging van het schoolplan dan wel het leerplan of de onderwijs- en examenregeling;
c. vaststelling of wijziging van een mogelijk schoolreglement;
d. vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot het verrichten van ondersteunende werkzaamheden door ouders ten behoeve van de school en het onderwijs;
e. vaststelling of wijziging van regels op het gebied van het veiligheids-, gezondheids- en welzijnsbeleid, voor zover niet behorend tot de bevoegdheid van de personeelsgeleding;
f. de aanvaarding van materiële bijdragen of geldelijke bijdragen anders dan in artikel 13, onderdeel c, en artikel 14, tweede lid, onderdeel c, bedoeld en niet gebaseerd op de onderwijswetgeving indien het bevoegd gezag daarbij verplichtingen op zich neemt waarmee de leerlingen binnen de schooltijden respectievelijk het onderwijs en tijdens de activiteiten die worden georganiseerd onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, alsmede tijdens het overblijven, zullen worden geconfronteerd;
g. de vaststelling of wijziging van de voor de school geldende klachtenregeling
h. overdracht van de school of van een onderdeel daarvan, respectievelijk fusie van de school met een andere school, dan wel vaststelling of wijziging van het beleid ter zake, waaronder begrepen de fusie-effectrapportage, bedoeld in artikel 64b van de Wet op het primair onderwijs, artikel 66b van de Wet op de expertisecentra en artikel 53f van de Wet op het voortgezet onderwijs;
i. de verzelfstandiging van een nevenvestiging, of een deel van de school of nevenvestiging dat zich op een andere locatie bevindt dan de plaats van vestiging van die school of nevenvestiging op grond van artikel 84a van de Wet op het primair onderwijs;
j. vaststelling of wijziging van de data, bedoeld in artikel 17 van het Inrichtingsbesluit W.V.O., artikel 6g, vierde lid, van de Wet op het voortgezet onderwijs en artikel 25, vierde lid, van de Wet op de expertisecentra.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De directie of het bestuur beslist. De MR mag alleen ja-zeggen en niet dwarsliggen, alleen kleine veranderingen in de marge aanbrengen.
De hoofdlijnen blijven onveranderd. Ik spreek uit een ruim 40-jaige onderwijservaring!