Vragen ze bij een IBS echt de burgemeester om toestemming?

IBS- In bewaring stelling
ik dacht gehoord te hebben dat als psychiaters een IBS af willen geven, de burgemeester toestemming moet geven.
Is dit echt zo? Ook midden in de nacht? of is er dan iemand anders die die beslissing kan nemen

alvast bedankt voor het antwoord

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Ja. Eerst krijgt de persoon bezoek van een arts, meestal een onafhankelijk psychiater. Als deze arts een IBS noodzakelijk vindt, stuurt hij een geneeskundige verklaring naar de burgemeester.

De burgemeester beslist, op afstand, of IBS wel of niet noodzakelijk is. Als dit het geval is, ondertekent de burgemeester een formulier met de toestemming voor de IBS. Als er besloten is voor een IBS moet deze direct worden uitgevoerd, binnen 24 uur. Aan de hand van de geneeskundige verklaring en het formulier van de burgemeester bekijkt de officier van justitie of de IBS noodzakelijk is.

Als hij van mening is dat de IBS terecht is afgegeven dan schakelt hij vervolgens de rechter in. Als hij beslist dat de IBS niet noodzakelijk is dan vervalt deze en mag de persoon het ziekenhuis verlaten. De officier van justitie meldt aan de geneesheer-directeur van het psychiatrisch ziekenhuis of de IBS wel of niet wordt doorgezet.

Als de rechter door de officier van justitie wordt ingeschakeld dan beslist de rechter uiteindelijk over de voortzetting van de IBS. Na ontvangst van de stukken heeft de rechter drie dagen de tijd om een beslissing te nemen. Binnen deze drie dagen voert de rechter met de persoon een persoonlijk gesprek. De rechter beoordeelt nu opnieuw of de IBS noodzakelijk is aan de hand van een aantal vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een burgemeester staat in deze boven een officier van justitie, een officier van justitie mag de IBS niet toetsen enkel een procedure van wilsonbekwaamheid opstarten, tijdens het onderzoek kan blijken dat het persoon niet volledig wilsonbekwaam is waar door hij weer op vrije voeten komt.

Andere antwoorden (3)

Yup, dat moet de burgermeester doen. En dan zsm de officier van justitie. En uiteindelijk moet de rechter oordelen of het terecht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of een gemachtigde afgevaardigde van de burgervader
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Informatie klopt. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ervaringsdeskundige, hehe.
;-)
Dit is een noodsituatie! Zelf heb ik mee gemaakt dat mijn pleegzoon heel agressie thuis kwam. Ik kon niet achterhalen wat mis gegaan is. Ik kon rustig blijven! Heb arts gebeld, de politie. Mijn pleegzoon rustig naar zijn kamer laten gaan, zover dat ging. Daar heeft hij heel zijn kamer bewerkt (kapotgeslagen). De arts arriveerde en de politie, de arts gaf hem een spuitje en de politie nam hem mee. Er is een proces
proces verbaal op gesteld. Nadien bleek dat de Burgemeester op de hoogte was gesteld van dit incident, al hoewel niet van de nuance. Nadien is met mij contact opgenomen. Nadien heb ik contact opgenomen met de Burgemeester, hij wist van niks, moest het navragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betreft hier dan hoogstwaarschijnlijk een persoon onder de 21 danwel onder de 24 met een psychisch verleden. U bent dat de wettelijke vertegenwoordiging van uw stiefzoon en kunt u beslissen dat hij opgenomen dient te worden voor behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder de 21 mag je ook al zelf beslissen (volgens mij al boven je 12de) en kun je dus ook een ibs krijgen mits een psychiater vind dat je opgenomen moet worden, het feit aleen dat je ouders het willen maakt in dit geval niet uit
Als een volwassen persoon die niet onder curatele is gesteld een vorm van bescherming behoeft vanwege geestelijke gesteldheid dient de burgemeester als onafhankelijk persoon zich te laten informeren omtrent de toestand van het persoon, indien het persoon een gevaar betekent voor zichzelf of voor zijn omgeving moet de burgemeester opdracht geven het persoon in een verzekerde bewaring te nemen, na deze in bewaringneming dient de officier van justitie ingelicht worden en een procedure tot wilsonbekwaamheid op gestart te worden.

Het tijdstip waar dit op dient te gebeuren wordt niet genoemd in de wetgeving, daarom is het in dringende gevallen mogelijk dat het ook midden in de nacht gebeurt.