kan een baby blauwe ogen krijgen als zijn moeder blauwe ogen heeft en zijn vader zwarte?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwarte ogen??

Het beste antwoord

Ja, dat kan wel, maar minder kans, want blauw is het minst dominant.

De oogkleur wordt door verschillende factoren bepaald. Zo spelen 'kleur-bepalende' en 'oogsubstantie' genen een rol, maar ook de genen die 'spikkeltjes' in het oog veroorzaken zijn van invloed op de kleur.
Daarnaast is het zo dat sommige kleurbepalende genen dominant zijn over andere genen. Zo is de bruine kleur het meest dominant, dan het groen en het minst dominant is blauw.

Al deze factoren maken het uiterst complex om uit te leggen hoe overerving van oogkleur verloopt. Ter illustratie: ouders met blauwe ogen kunnen een kind krijgen met bruine ogen, al komt het weinig voor. En het hebben van blauwe ogen kan een of meer generaties verborgen blijven en dan opeens wel tot uitdrukking komen.

Alle blanke baby’s hebben bij hun geboorte blauwe ogen Pasgeboren baby’s hebben maar heel weinig kleurstofcellen, daarom zijn hun ogen blauw.
Hoe ouder je wordt, hoe meer kleurstofcellen. Bovendien ontstaat er per cel steeds meer kleurstof.

Hoeveel cellen je uiteindelijk krijgt, en hoeveel kleurstof er per cel aanwezig is, hangt af van je ouders. De hoeveelheid kleurstof en dus de kleur van hun ogen bepaalt de oogkleur van hun kind. Als je ouders allebei blauwe ogen hebben, worden die van jou nooit bruin.
Ogen van baby’s van bruinogige ouders worden als ze ongeveer negen maanden oud zijn langzaam bruin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan prima. Binnen ons gezin van 5 personen ben ik als moeder de enigste met bruine ogen. Onze 3 kids hebben allemaal blauwe ogen en die zijn geen van allen diezelfde kleur blauw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan heel goed. Maar...over het algemeen is een donkere huidskleur dominanter dan een witte huidskleur.
Als deze twee gemengd worden, zal het kindje een lichtere huidskleur hebben dan de donkere ouder maar wel donkerder dan de witte ouder.
En donkere bruine ogen zijn dominanter dan blauwe of groene. Maar alles is mogelijk, niets is onmogelijk.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe dat kan alleen volgens de quest zegt een aantal % van de kinderen "pappa" tegen de verkeerde man.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat kan niet. maar de kinderen van dit kind weer wel.
Blauw slaat een generatie over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je daar bij? Bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle kinderen hebben blauwe ogen (blanke kinderen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet waar. heb je genetica gehad? ik wel.
mijn (ex) man heeft bruine ogen
ik heb groene ogen

mijn oudste zoon heeft blauwe ogen

dat komt omdat mijn man een blauw gen van zijn moeder en bruin van zijn vader heeft gekregen, Bruin is dominant dus hij heeft bruine ogen.
Hij heeft echter het blauwe gen doorgegeven. en ik ook.