Wat kunnen we met zijn allen doen in Nederland om de criminaliteit beter te bestrijden?

De overheid,de samenleving,ik vind dat dit toch wel de hoogste prioriteit moet hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik ben voor buurtpreventie en buurtbemiddeling. Juist als bewoners zelf in hun eigen wijk een stukje toezicht houden en elkaar op de juiste wijze aanspreken zal dit het veiligheidsgevoel verhogen.
Belangrijk is dat dit gesteund wordt door alle organisaties in een wijk zoals gemeente, woningbouwvereniging, opbouwwerk, jongerenwerk en niet te vergeten de bewoners in die wijk.

Diverse projecten in het land (neem bijvoorbeeld Ridderkerk-Bolnes) laten zien dat niet alleen de objectieve veiligheid wordt verhoogd maar ook de subjectieve veiligheid en daar was het je om te doen toch.

Met buurtbemiddeling wordt door middel van mediation gedaan door opgeleide bewoners getracht de bewoners weer in contact met elkaar te brengen. Vaak met verbluffende resultaten. Vaak kan daar geen politieagent tegen op.

kijk voor meer informatie ook maar eens naar de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (10)

Beginnen met efficiënte armoedebestrijding en beter onderwijs - geef de mensen een kans, anders dan het criminele circuit, om daadwerkelijk een behoorlijk bestaan op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overal camera´s plaatsen, veel meer telefoons aftappen, alle gegevens verzamelen en allemaal bijeen brengen in een grote database, Paspoort biometrisch maken en zwaarder straffen, desnoods de doodstraf weer invoeren... Meer kan ik niet bedenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Iets zegt me, dan je daar geen voorstander van bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX: Ben het niet vaak met je eens maar op de doodstraf na kan ik mij hier helemaal in vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwaarder straffen is geen oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Essierulez... Dan mag jij een min stemmen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HAHA. Pakken jullie hem toch niet mee met min. ( kijkt die volgens mij niet eens naar) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, 't gebeurt niet vaak, maar ik ben het grotendeels met je eens.
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is uit het verleden al gebleken dat een hardere aanpak niet werkt.
Dat doen we namelijk al elke keer als iets ons niet bevalt. Is er tot nu toe iets opgelost?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@EssieRulez... Straffen zelfs is geen oplossing...
@C4th... jammer...
@Gdanonym... klopt niets is opgelost...
@Henkjan... Antwoordman heeft gelijk, ik ben het niet eens met mijn eigen antwoord...
dat ze van elke nederlander en mensen die hier komen wonen dna matreaal opslaan vanaf de geboorte gewoon automatich doen.

dan is het veel makkelijker om verkrachters, moordernaars enzo op te pakken
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
als je niks te verbergen hebt maakt het toch niks uit.
De armoede en 'kansloosheid' bestrijden. De mensen betrokken laten raken bij de maatschappij, en vooral de jeugd.
zoek de bron van criminaliteit, er zijn naast armoede en kansloosheid vast meer bronnen, pak de bronnen aan dat is de enige weg.

kansloosheid is iets wat je voelt, de mensen die zich zo voelen moeten geholpen worden. Die kunnen niet zelf een zaak beginnen, die zien/voelen geen kansen.

We moeten vanuit het individualisme weer naar elkaar toe groeien, weer een echte samenleving worden (met ruimte voor het individu natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer eens wat strenger straffen. Met de straffen die de rechters in Nederland uitdelen zou ik ook nog wel eens een misdaadje uit durven halen.
Je hoeft maar even te schermen met een slechte jeugd en je loopt alweer vrij rond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die pappen en nathouden cultuur die blijkt te werken.
Maar je hebt gelijk, met de huidige luxe die gevangenissen bieden (eigen hok, tv aanwezig etc).
Mijn vader zei: "Je moet gewoon de mijnen in Limburg weer opengooien, dat gaaies daar net zo lang laten werken tot de door hen aangerichte schade ook afbetaald is (uiteraard tegen minimumloon). Wedden dat ze zich wel drie keer bedenken voordat ze weer een misdaad begaan"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwaarder straffen is geen oplossing, het zorgt er niet voor dat er minder criminaliteit gepleegd word, maar dat er meer mensen in de gevangenis zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dan weer goed is voor de werkgelegenheid en minder werklozen is beter voor de welvaart, minder mensen die op straat rondhangen.. ik zie het probleem niet zo :)
Dat ligt eraan wat je als de bron van de criminaliteit ziet. Is het omdat mensen succes willen hebben, desnoods als crimineel. Is het omdat mensen geen andere uitweg meer zien. Is het voor de Kick. Zo zijn er nog een heleboel theorieën over.(ik heb ongeveer een boek vol).

Om te beginnen is het belangrijk om duidelijk te hebben hoeveel criminaliteit er is(de 'dark numbers' weghalen). Dit kan doordat iedereen aangifte gaat doen. Nu denken veel mensen(zeker bij lichtere criminaliteit): Laat maar, de politie doet er toch niets mee. Daarnaast moet iedereen beter opletten: geen deuren open laten als je weg gaat, een inbreker het niet makkelijk maken. Helpen als je ziet dat er iets gebeurd etc. Daarnaast moet je proberen het aantal recidive terug te brengen, dus betere/andere reclassering(persoonlijk afgestemd).
Als je dit doet, helpt het al veel. Vervolgens moet de politie meer misdaden gaan oplossen en het OM minder zaken seponeren(niet voor de rechter laten komen, maar af doen met een boete of taakstraf).

Wat niet werkt(blijkt uit onderzoek), zijn meer politiecontroles of zwaardere straffen. Veel mensen zien dit als de oplossing, maar dat is meer om mensen een beter veiligheidsgevoel te geven. Het helpt niet criminaliteit tegen te gaan.

Het is een lastig vraagstuk, zonder eenduidig antwoord. Maar er zal altijd criminaliteit blijven, en volgens Marx is dat ook goed, aangezien je daardoor verandering in de regels krijgt. Zonder normoverschrijdend gedrag, is verandering namelijk niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitwisseling van gegevens en samenwerking over het algemeen dienen plaats te vinden op het niveau van lokaal bestuur. Denk hierbij aan regionale politiekorpsen in provincies en gemeenten. De reden hiervoor is de snelheid waarmee regionale opsporingsdiensten kunnen optreden. Wanneer men eerst alle gegevens op een centraal punt zou moeten controleren, bijvoorbeeld bij de AIVD, vist men vaak achter het net en zijn de verdachten al gevlogen.

Bij de behandeling van vertrouwelijke informatie als DNA gegevens en vingerafdrukken moet vanzelfsprekend de uiterste voorzichtigheid worden betracht. Alle lidstaten zijn verplicht de verzamelde gegevens te voorzien van een codering. Op deze manier kunnen de gegevens niet misbruikt worden wanneer ze onverhoopt in de verkeerde handen zouden vallen. Het recht op privacy is een groot goed in de Europese Unie, en deze moet dan ook goed beschermd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Taurus;

Er moet gewoon veel minder verboden worden, dan worden er vanzelf ook veel minder wetten overtreden. Veel simpeler wordt het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin is eerst op de scholen en bij de ouders om hun kinderen normen en waarden bij te brengen en te respecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe doe je dat? Tot nu toe lukt dit niet.
De criminaliteit van nu kunnen we niet meer aanpakken.

We kunnen er wel voor zorgen dat de jeugd van vandaag geen crimineel worden.
Daar heeft iedereen een bijdrage in. Jij ook.
Alleen maar door (je eigen) kinderen genoeg aandacht te geven. Als je denkt dat dat al genoeg gebeurt? Kijk maar om je heen, niet dus.

Kinderen die aandacht krijgen (voor hun emoties en niet gedrag), zullen veel rustiger zijn. Ze hoeven niet meer "raar" te doen. Ze hoeven geen aandacht te vragen.
Ze zullen zich niet meer hoeven af te zetten, dus ze hoeven niet meer iets te zoeken wat heel ver ligt van de normen en waarden van de ouders.
Zo komen ze niet meer in de criminaliteit, dat is niet meer nodig.

Dus begin bij de jeugd, en je krijgt een mooie wereld. Dat is voor later. Voor nu kun je niets meer doen voor die criminelen nu. Ook zij willen aandacht, dus als je wilt: aandacht geven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kijk maar eens naar deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/geloof-ouders-ten-koste-kleding.35593