moet hun hebben goed gekeurd worden in de nederlandse taal?

onderbouw met argumenten svp

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (11)

Wat mij betreft niet, het is weer zo'n woord wat er in de loop der jaren ingeslopen is. Mensen kunnen ook meer moeite doen om het goed uit te spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens een Neerlandicus die ik pas hoorde, moet het goedgekeurd worden:
* omdat iedereen het gebruikt
* omdat het een duidelijke functie heeft
Je kunt namelijk op deze manier duidelijker
zeggen dat het om personen gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
De bron geeft de argumenten duidelijk aan,
alhoewel ik het persoonlijk nooit gebruik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hen is die groep anderen persoonlijk aangesproken...
Hun is die groep anderen bezittelijk aangesproken...

Voorbeeld: Deze voetbalshirts zijn van hen, het zijn hun shirts... Zo gebruik ik het in mijn beste Nederlands...

Toegevoegd na 2 minuten:
"Hun hebben" is fout Nederlands, dat moet zijn: "Zij hebben".... Hun is namelijk nooit persoonlijk voornaamwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de vraag is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Hun' kan wel degelijk persoonlijk voornaamwoord zijn!
Hun heeft 2 betekenissen: de ene is inderdaad bezit aangeven (hun shirts).
De andere is als persoonlijk voornaamwoord dat hoort bij de derde persoon meervoud, net als de persoonlijk voornaamwoorden 'zij' (en 'hen').
Alleen gebruik je 'zij' wanneer het onderwerp is, en 'hun' wanneer het meewerkend voorwerp is.
Bijvoorbeeld "Zij zijn mijn buren, ik heb hun een kado gegeven."
Nee, grammaticaal onjuist taalgebruik moet nooit genormaliseerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van niet.
'zij' geeft aan dat het woord onderwerp is, 'hun' dat het meewerkend voorwerp is. Het is handig om dat aan het woord te kunnen aflezen. Als dat verdwijnt, kan het onduidelijk worden wat er nou precies bedoeld wordt.
Voorbeeldje: "Zij hebben de buren een kado gegeven." Hier weet je dat 'zij' attent zijn, en de buren blij.
"Hun hebben de buren een kado gegeven." Hier weet je dat de buren attent zijn, en 'hun' blij.
Als 'hun' en 'zij' inwisselbaar worden, kan je het verschil niet meer zien, en weet je dus niet wie het kado nou gaf en wie het kreeg.
Nou kan je aan de hand van de zinsopbouw wel een inschatting maken hoe het zit, je zegt sneller "De buren hebben hun een kado gegeven." dan "Hun hebben de buren een kado gegeven." en sneller "Zij hebben de buren een kado gegeven." dan "De buren hebben zij een kado gegeven." maar het mág allebei, dus je weet het dan nooit zeker.
Dus daarom vind ik dat het handig is om dat onderscheid toch aan te houden.
Bovendien is het niet echt een moeilijk ding om te leren, het onderscheid tussen 'hen' en 'hun' is bijvoorbeeld lastiger en ze lijken ook nog op elkaar, dus bij zoiets zou ik er eerder voorstander van zijn om het te veranderen, maar volgens mij zijn bij 'zij' en 'hun' de regels makkelijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Dat een taal leeft, verandert, constant in beweging is, wil nog niet zeggen dat iedere fout maar beschouwd moet worden als correct Nederlands. Wat zou je dan nog meer goed moeten keuren? 'Hunnie', 'hullie' en 'zullie'?

In dit geval heb je het bijkomende nadeel dat naarmate hetzelfde woord op meer manieren gebruikt wordt, het risico van misverstanden groter wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, het zou goed gekeurd moeten worden... maar niet goedgekeurd. Het schept alleen maar verwarring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ik twijfelde nog of ik daarop zou wijzen!
Nee,op die manier help je de nederlandse taal naar de knoppen. We hebben toch al: Zij hebben? Of moet dat dan maar afgevoerd worden ten faveure van:Hun hebben?
Dat is toch al een gruwelijk taalgebruik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je houdt niet tegen, dat er steeds op een andere, nieuwe manier Nederlands gesproken wordt. Wat mij bijv. de laatste tijd opvalt, is, dat steeds meer mensen zeggen : ik besef 'me', dat 'me' hoort absoluut niet bij beseffen ....
En andere dingen verdwijnen : wie vindt er nog iets 'mieters'?
Omdat 'hun' hebben altijd op mensen slaat, kan het soms in de communicatie duidelijk zijn, dus wie weet...
(Ik was net gewend aan de 'k' in plaats van de 'c' - maar ben weer aan het omswitchen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, laat een slechte gewoonte niet beloond worden met goedkeuring. Ik vind het verschrikkelijk .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Het feit dat veel mensen iets fout doen is geen reden om het dan maar tot norm te verheffen. Dat veel fietsers zonder licht rijden is geen reden om het dan maar goed te keuren.