Mag een vrachtwagen verschillende kenteken platen gebruiken?

Er zijn vrachtwagens waar het kenteken nummerbord van de aanhanger anders is als het kenteken waar de moter in zit.... het voorste deel dus. Vaak zelfs van verschillende landen. Mag dat of moeten ze overal hetzelfde zijn?

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (1)

Nee.

"Een aanhangwagen of caravan heeft een eigen kenteken nodig als deze zwaarder is dan 750 kilo. Is de aanhanger lichter, dan krijgt deze hetzelfde kenteken als het voertuig dat de aanhanger trekt."
Antwoord: nee, vrachtwagen en aanhangwagen hoeven niet hetzelfde kenteken te hebben.
.
En hetzelfde geldt voor opleggers.
Van de site van de RDW:

@ Kentekenplaten voor aanhangwagens, opleggers en caravans
Aanhangwagens, opleggers en caravans met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg hebben een eigen kenteken.
Voor een gekentekende aanhangwagen, oplegger of caravan moet u 1 kentekenplaat van één van deze modellen afgeven.

model 27.1 (geel lang) of 27.2 (geel rechthoekig)
model 27.13 (motor) voor aanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken van landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines
U mag geen kentekenplaat van het model 18.2 (model Amerikaans) gebruiken.@
Toegevoegd op 08 oktober 2022 07:49: tekst
Computoon
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Maar als op legger geflitst wordt wegens door rood licht te rijden en de oplegger isvanrijder verandert krijgt dan de verkeerde persoon de bekeuring?
tinus1969
een jaar geleden
Sowieso wordt er vaak van voren geflitst, dan speelt het niet.
Verder is dit praktisch lastig. De bestuurder moet immers via de eigenaar van de oplegger getraceerd worden.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
@Computoon: het antwoord op de hoofdvraag is toch 'ja'?
VS draait het in de tekst om, waardoor het antwoord 'nee' wordt. @Erotisi: niet alleen bij vrachtwagens rijden het voertuig en de aanhanger met verschillende kentekenplaten, zoals Computoon aangeeft. Het zou dan, in mijn ogen, vreemd zijn dat opleggers en de vrachtwagens wél dezelfde kentekenplaten moeten, terwijl voor een "gewone" aanhangwagen achter een personenauto dat niet zou hoeven. Het is aan het bedrijf om bij te houden welke vrachtwagen wanneer welke oplegger waarheen heeft verplaatst.
Computoon
een jaar geleden
@ Ikhebgeenidee: het antwoord op de hoofdvraag is ja. Ik ben echter ingegaan op de laatste zin van de toelichting, die ook een vraag was. Daarom heb ik (voor de duidelijkheid) aan het eind van mijn antwoord het "nee" toegelicht want ik zag de mogelijke verwarring al aankomen.
tinus1969
een jaar geleden
Hoe dan ook, de kentekenplaten MOETEN dus verschillend zijn.