Nee hoor dat zal voorlopig nog niet gebeuren. Er zijn nog heel veel kleine winkels waar je alleen nog maar met contant geld kunt betalen omdat pinapparaten erg duur in aanschaf zijn. Dus als men het contante geld nu af zou willen schaffen zou men op heel veel weerstand uit die hoek kunnen rekenen en bovendien kun je zoals hierboven al gezegd is niet buiten het zwart-geld circuit. Daar gaat heel veel contant geld in om en de mensen die in dat circuit zitten laten dat heus niet gebeuren en bovendien heeft onze economie dat zwart/geld ook ergens weer nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat zal niet gebeuren. Heel veel mensen betalen nog heel veel met contant geld. Ook in het informele circuit (zeg maar zwart geld ) kan men nog niet pinnen. En men zegt dat dat informele circuit nodig is voor de economie.

Toegevoegd na 4 minuten:
In de link alleen de betalingen die op papier staan, denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Er komt een tijd zonder contant geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die tijd zal er wel komen maar niet op korte termijn.
fisbel
10 jaar geleden
@mendelson:
Ook deze vraag is twee jaar geleden al aan de orde geweest op dit forum. Zie:
http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/klopt-paar-jaar-helemaal-losgeld.221227 Dat contant geld nodig is voor het informele circuit is een non-argument. De ellende van een groot informeel circuit is te zien in landen als Griekenland. Een betere argumentatie waarom contant geld (voorlopig) nog nodig is, is in de volgende artikelen te vinden. Zie ook de link die ik meegaf in mijn reactie bij vraag van vragensteller. http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/dnb-maatschappij-kan-niet-zonder-contant-geld-1.3876806
http://www.nieuws.nl/economie/20130620/Nederlandsche-Bank-wil-contant-geld-niet-kwijt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens heb ik gezocht of deze vraag al eens aan de orde was geweest, maar kon hem niet zo snel vinden. En een klein informeel circuit schijnt goed te zijn voor de economie, ik spreek niet over een groot informeel circuit.