Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het nu oosten of westen?

Ik vraag me soms wel eens af hoe het nu zit met "het oosten" en "het westen". Als wij het over bv. Japan hebben, dan hebben we het over "far east" (verre oosten). Ook alle publiciteit en media zijn hier op ingesteld.
Maar hoe kan ik het nu over "Het verre oosten" hebben, als Japan voor een amerikaan "het westen" is. Dus is bv. die benaming van het verre oosten alleen voor mensen uit Europa bedacht? Europa zou dan voor een amerikaan het verre oosten moeten zijn.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
En wat verstaat een Japanner dan onder "far east"?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dat bedoel ik nu. Eigenlijk is het best wel raar als je het zo gaat bekijken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Die benaming is inderdaad bedacht door Europeanen. Die zijn er tevens de oorzaak van dat op een wereldkkaart het noordelijk halfrond altijd groter afgebeeld wordt dan het deel van de wereld ten zuiden van de evenaar.
Amerikanen houden dezelfde termen aan. Zij beschouwen zichzelf als 'the west' en zelfs als je vanuit Los Angeles naar Tokio vliegt (11 uur in westelijke richting) spreken ze over het verre oosten.

Voor een Chinees ligt het wellicht anders. Zelfs het Chinese woord voor China is samengesteld uit de twee karakters 'Midden' en 'Wereld'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
De 10 punten zijn voor jou. Mooi en duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (3)

Tsja, wíj Europeanen hebben de meestgebruikte kaarten gemaakt, en hebben onszelf dan ook in het midden geplaatst. De willekeurig getrokken 0° lijn loopt ook dwars door Greenwich, Engeland. Op zich is dus vanuit pure coördinaten bekeken Japan inderdaad het verre oosten.

Allemaal een gevolg van eeuwenlang min of meer de wereld runnen, als Europeanen zijnde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dergelijke bewoordingen hangen nog samen met de opvatting uit de 19e eeuw, waarbij met name Groot Brittannie, maar ook Nederland en, afgeleid daarvan Amerika, zichzelf zagen als het middelpunt van de wereld.
De wereld werd bekeken door de Britse bril, dat waren de standaardlenzen.

Zo is Europa in werkelijkheid qua oppervlakte veel minder groot als Afrika of Azie. Maar wie zichzelf als het middelpunt van de geschiedenis en de wereld ziet, acht zich heel groot, blaast zichzelf op,
Ik vind het een goede vraag, want ik heb nog niet eerder gelezen over de relativiteit van dergelijke termen.
(maar dat zegt natuurlijk niks).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Zou best wel eens kunnen kloppen +1
Deze gebieden liggen allemaal ten oosten van de 0 meridiaan dus in het oosten ,de westerlengte begint bij de Beringstraat tussen de VS en de voormalige Sovjetunie tot de 0 meridiaan bij Greenwich Het rijke westen waar ook het West-Europees grondgebied bij hoort ligt daarentegen wel ten westen van het Midden en Verre-Oosten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing