kan je inplaats van boete ook taakstraf doen?

Hallo. ik ben 17 jaar oud. hadt 2/3 weken geleden boete gekregen omdat ik als (snor) fietser bij ontbreken (verpl) (brom)fietspad niet de rijbaan gebrui-ken (bijv. rijden op trottoir, voetpad) en ik moet 57 euro betalen. inc administatie kosten. mijn vraag was kan ik mijn boete ook vervangen in een taakstraf? zo ja hoe moet ik dat doen kan iemand mij daarbij helpen ik snap het niet. dit is de eerste keer dat ik met de politie in aanmerking kom.

Gr Joop

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Helaas voor jou zijn er voor dit soort lage boete bedragen geen vervangende taakstraffen.
Ten eerste niet omdat dit soort boetes onder de Wet Mulder vallen, dit is een administratieve sanctie en wordt afgedaan volgens een vastgestelde boete tabel.

Ten tweede niet omdat taakstraffen enkel mogen worden opgelegd door een rechter en die komt in dit soort gevallen er niet aan te pas.

Het enige wat je zou kunnen doen is (binnen de termijn van 6 weken) bezwaar maken tegen de bekeuring. Dit bezwaar moet je dan richten aan de Officier van Justitie.
Die gegevens staan op de achterkant van de acceptgiro.
De Officier van Justitie bekijkt dan of je bezwaarschrift voor beroep ontvankelijk is.

Let wel op: je bezwaarschrift moet aan minimale eisen voldoen, zoals je volledige naam, geboorte datum, adres en woonplaats EN een zinnige omschrijving waarom je bezwaar maakt tegen de bekeuring. Zoiets als: Het was terplaatse voor mij volstrekt onduidelijk waar ik mij op de weg moest bevinden, en jouw verhaal daar dan omheen.
En vergeet je handtekening niet.

Wordt je bezwaarschrift ontvankelijk verklaard dan kan de Officier 3 dingen doen:
Of hij seponeert de boel, je hoeft dan niets te betalen, of hij dagvaardt je voor een terechtzitting bij een politierechter of hij verwerpt het bezwaar en handhaaft de boete. Ook dan nog kun je daartegen in beroep gaan!

DAN... kun je bij die rechter je zaak uitleggen en hem vragen om een vervangende straf, wellicht zelfs een voorwaardelijke straf... je bent nog minderjarig dus dat telt mee.

Dat is de enige weg die je nog kunt gaan en anders gewoon betalen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dit kan niet. Dit is een Mulder boete en er is geen betalingsregeling mogelijk of een omzetting in een alternatieve straf. Een eventuele gijzeling heft de boete ook niet op. Er zit dus niets anders op dan betalen.