hoe krijg ik broer en zus (met criminele ouders) die elk een kamerhuurcontract hebben en 5 maanden niet betalen uit mijn huis?

Toegevoegd na 6 uur:
Ik heb uiteraard elke maand een sommatie tot betaling verzonden aangetekend.
Huurders betwisten de eindafrekening van de servicekosten over 2012.
De ouders van de huurders gaan waarschijnlijk ook in mijn huis wonen omdat hun 11 panden in Almere worden ontnomen binnenkort na de hoger beroepzaak bij Hof Leeuwarden. Moeder moet voor 2,5 jaar (Rb Lelystad) de gevangenis is. Dit betreft de ANSA zaak, grootschalige fraude met pgb's. Zij moet 3,1 miljoen euro terugbetalen aan de Staat.

Toegevoegd na 9 uur:
Huurders betalen al 5 maanden niet (vanaf 30 april 2013). Zij zijn aan het verrekenen geslagen omdat zij vinden dat zij over 2012 en overigens ook al over 2013, na uitspraak van de Huurcommissie te veel hebben betaald.

Ik wil tot ontruiming overgaan, maar dat is niet morgen of overmorgen geregeld. Vandaag vertelde mij een advocaat dat er eerst 3000 euro achterstand moet zijn; dan dagvaarding, dan betekening door een deurwaarder, dan zitting, dan uitspraak (na met uitstel?) Dan is het Pasen 2014.

Dus in de tussentijd kan er nog van alles gebeuren en dat is volgens mij ook het plan van de ouders. Er zijn vier kamers. In elke kamer staat een flinke plasma tv. Er zijn drie koelkasten. Alles is bommetje vol. Waar moet die vader anders slapen als zijn huis is afgenomen? Zal een woningcorporatie staan te juichen om aan een crimineel een huis te verhuren? Heeft hij geld om in de vrije sector te huren? Heeft hij geld om een huis te kopen? Kan hij een hypotheek krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp er na je toevoeging op de vraag even niets meer van.
Hebben broer en zus nu 5 maanden de huur niet betaald of alleen de servicekosten over 2012 niet?
En hoe kunnen de ouders daar komen wonen als jij het huis laat ontruimen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@TomTomTom: Na al je toelichtingen is de situatie wat duidelijker geworden. Zie ook de toevoeging bij mijn antwoord. Ik zou me verder niet zo druk maken over die vader.
Die vader is pas een probleem als hij overlast veroorzaakt in de buurt of als hij het huis vernield, maar in dat geval kan je dus ook naar de rechter stappen en om ontruiming vragen. Ook kan de vader best een huis via de woningcorporatie huren. De woningcorporaties verhuren ook huizen aan (ex)criminelen. Het gaat ze er puur om of iemand een goed huurder zal zijn. Hij moet dus de huur op tijd betalen en mag geen overlast veroorzaken. Zijn criminele verleden speelt dan verder geen rol. Ze zullen wel naar zijn financiële situatie kijken en bijvoorbeeld budgetbeheer kunnen eisen als zijn inkomen te laag is zodat ze verzekerd zijn van de huur. In de meeste gevallen zullen ze dit echter pas doen nadat iemand meerdere keren de huur niet of te laat betaald heeft. Het zal verder moeilijk zijn om broer en zus het huis uit te zetten als ze na verrekening weer netjes de huur gaan betalen. Het enige wat je dan nog zou kunnen doen is ze vragen om vrijwillig te vertrekken. Misschien willen ze dat wel als je ze er een financiële vergoeding voor geeft (verhuiskosten) of als je zelf mooie andere woonruimte voor ze vindt.

Antwoorden (2)

Je moet altijd beginnen met een aangetekende brief naar ieder van hen te sturen, met daarin vermeldt dat je het opstaande bedrag per ... datum (14 dagen na schrijven), verwacht te ontvangen, ook zet je daarin welke maanden er niet betaald zijn. Je bent daar eigenlijk al (te) laat mee, het bedrag is zo opgelopen, dat dat bijna niet te voldoen is binnen 14 dagen. Als daar op gereageerd wordt, kun je eventueel ingaan op een betalingsregeling. Wordt naar meerdere keren een aangetekende brief te hebben verzonden nog niet betaald, dan kun je een advocaat in de arm nemen en door de rechter laten beslissen, dat ze de woning voor een bepaalde datum moeten verlaten. Als de rechter dit heeft beslist, dan kun je na weigering een deurwaarder inschakelen. Dit werkt alleen als je ze beiden een huurcontract hebt laten ondertekenen. Behandel mensen die criminele ouders, of andere familieleden hebben, niet anders dan een ander, dat zij zich niet aan de wet houden, heeft niets te maken met jouw handelen. Jij hebt recht op jouw geld, probeer dit te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea, de verhuurder is niet verplicht om aangetekende brieven te sturen naar de huurders. Ook hoeft hij of zij niet akkoord te gaan met betalingsregelingen. Een advocaat heb je zover ik weet ook niet nodig. De vraagsteller kan gewoon meteen naar de rechter stappen en krijgt hoogstwaarschijnlijk ook gelijk van de rechter. De kosten van het proces moeten de huurders betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je maakt wel een betere indruk als je dat wel doet, die aangetekende brieven verzenden, je laat zien dat je je best hebt gedaan ze te wijzen op hun achterstand, anders is de kans zeer groot dat de rechter ze een betalingsregeling oplegt. Ik denk dat je bij dit soort zaken ook een advocaat nodig hebt. Bel de jurofoon even, die kunnen je van actueel advies voorzien: 0900 1411 (80 cent per minuut)
https://www.jurofoon.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft als verhuurder in dit geval helemaal geen goede indruk te maken bij de rechter en je hoeft ook niet je best te doen Een advocaat zal dus ook weinig te doen hebben in deze zaak. De huurders dienen zich aan het contract te houden en elke maand de huur op tijd te betalen. Als ze dit niet doen kunnen ze al na 2 maanden het huis worden uitgezet, met of zonder aanmaningen. Na 5 maanden is het helemaal een koud kunstje om ze eruit te krijgen. Ze weten ook zonder herinnering wel dat ze huur moeten betalen en zelf hadden ze ook met een betalingsregeling kunnen komen. De rechter kan ze inderdaad een betalingsregeling opleggen van maximaal 1 maand. Dat is uiteraard maar een zeer korte periode. Plus ze moeten dan de proceskosten nog betalen. De verhuurder zal vast blij zijn als hij zijn geld binnen 1 maand al krijgt. Ik ben het met je eens dat het versturen van schriftelijke waarschuwingen wel netjes is. Maar dat is meer een morele kwestie, geen juridische.
Hoewel het de huurders wel weer geld bespaart als de verhuurder geen aanmaningskosten in rekening kan brengen.
(die min is trouwens niet van mij hoor;-) een min vind ik nou ook weer niet nodig)
Je advies is verder best goed. Ik wou er alleen maar even op wijzen dat dit alles niet verplicht is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ondanks dat het niet verplicht is, is het wel de gangbare weg. Een advocaat in de hand nemen is ook voor jezelf een goede zaak, hij/zij kan beter uitzoeken wat er mogelijk is dan dat jij zelf kan, ook zal hij/zij een beter betoog kunnen houden in de rechtbank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een betoog lijkt me in dit geval niet echt nodig. De zaak lijkt duidelijk en eenvoudig. Advocaten zijn nuttige mensen, maar kosten in deze zaak denk ik onnodig veel geld. Ik denk dat hij of zij niet veel toe kan voegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraagsteller blijkt dus na de toelichting een schuld te hebben bij de huurders. Daar kan een advocaat weinig aan veranderen met een betoog.
Je kan aan de rechter om ontruiming vragen. Zelfs al is de huurachterstand maar twee maanden. En zeker als iemand vaker de huur niet op tijd heeft betaald.

Een verhuurder is niet verplicht om een aanmaning (betalingsherinnering) te sturen. Hij mag echter niet meteen incassokosten of aanmaningskosten in rekening brengen. Daarvoor moet een verhuurder eerst een brief sturen aan de huurder waarin hij 14 dagen de tijd geeft om te betalen.

Een verhuurder is ook niet verplicht om een betalingsregeling af te sluiten.
Je kunt dus ook zonder eerst aanmaningen te versturen deze mensen uit je huis laten zetten met hulp van justitie.

Toegevoegd na 37 minuten:
Ook als iemand de woning is uitgezet blijft de verhuurder recht houden op huurachterstand en een vergoeding voor de periode die iemand nog in de woning woont. Daarbovenop moet de huurder kosten betalen voor:eventuele incasso, het proces en de wettelijke rente.

Ook als er geen schriftelijk huurcontract is heb je rechten en plichten.. Een mondelinge afspraak is namelijk ook geldig, alleen is de bewijslast bij geschillen moeilijker. Uit jouw vraag begrijp ik echter dat er wel een schriftelijk contract is. Beter dus.

Toegevoegd na 20 uur:
Nu je ineens je vraag (pas veel later) hebt toegelicht blijkt de situatie toch heel anders dan die eerst leek.
De huurders betalen de huur dus tijdelijk niet omdat jij ze nog geld verschuldigd bent. De Huurcommissie heeft hier blijkbaar over beslist.

De uitspraak van de Huurcommissie is bindend. Als je het niet eens bent met de uitspraak van de Huurcommissie kun je binnen 8 weken na de uitspraak een procedure beginnen bij de kantonrechter. Als je dit niet hebt gedaan of als de rechter geen andere uitspraak heeft gedaan, dan zul je de huurders dus inderdaad terug moeten betalen.
http://www.huurcommissie.nl/procedure/verloop-van-een-procedure/

Berekent de huurder na de uitspraak dat hij te veel voorschot servicekosten heeft betaald? Of moet hij geld terugkrijgen vanwege de eindafrekening? Dan moet de huurder zelf zorgen voor het terugkrijgen van het bedrag van de verhuurder.. http://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/servicekosten/?tx_alternetcookie_pi1[answer]=yes
Dit is dus wat je huurders nu aan het doen zijn. Ze verrekenen de te betalen huur met de te veel betaalde servicekosten.

Pas als de huurders na de vereffening nog steeds geen huur betalen (of als ze overlast veroorzaken) kun je na 2 maanden naar de kantonrechter stappen. Waarschijnlijk heeft die advocaat je dit ook willen uitleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima aanvulling Astrid, onzinnig als ik hetzelfde onder mijn antwoord er nu nog bij zou zetten, dit geeft voldoende informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je Crea. We hadden allebei in het begin te weinig informatie om een goed advies te kunnen geven.