Kan een mens zichzelf ´observeren´?

Bijvoorbeeld ´gevoelsmatig´ zo´n 2 meter schuin boven zichzelf zijn leven zien leven ( niet constant maar momenten ).

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat is er dan met je aan de hand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

bij mij was dit achteraf gezien het begin van hyperventilatie (overspannen, burn-out, te veel stress, te weinig slaap)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Sommige mensen beweren van wel.
Ik denk dat onder gezonde geestelijke omstandigheden het niet mogelijk is zoiets te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het gevoel hebben dat je dit doet.

Dat gevoel wordt in bepaalde delen van de hersenen opgewekt. Je ervaart dan dat je naast je lichaam bent, of achter je lichaam, of boven je lichaam. Je ervaart dat je vanaf die plek naar jezelf kijkt.

Dit gevoel is kunstmatig op te wekken tijdens een bepaald type hersenoperatie waarbij de patiënt bij bewustzijn blijft terwijl hij wordt geopereerd. (Klinkt eng, maar bij bepaalde aandoeningen is dat nodig.)

Ik werkelijkheid ben je natuurlijk niet buiten je eigen lichaam. Het is alleen gevoelsmatig zo.

Dat gevoel is wel dermate sterk en overheersend, dat mensen die dit gevoel van nature meemaken of kunnen opwekken, er vaak van overtuigd zijn dat ze écht buiten hun lichaam hebben vertoefd.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
@Ca44, doe me een plezier en verwerp alles wat je alleen hebt gelezen en niet zelf hebt geconstateerd. Ben jij ooit in de Sahara geweest? Nee? Dan moet je nu twijfelen aan het bestaan van de Sahara, aan het bestaan van woestijnen in het algemeen, en aan het feit dat het daar dor en droog is. Mijn mening is anders. Ik zie dat de mensheid alleen vooruit kan komen door samen te werken. Door kennis met elkaar te delen. Ik ben althans blij dat ik niet zelf heb hoeven uitvinden hoe je vuur maakt, hoe je elektriciteit opwekt en hoe je daarmee licht maakt. Zolang anderen die dat beter kunnen dan ik, dingen constateren, zolang ze daar open en eerlijk over publiceren, en zolang anderen de ontdekkingen op een onafhankelijke manier controleren, ben ik tevreden. Je gaat me toch niet werkelijk vertellen dat ik mijn huisarts moet wantrouwen omdat hij het grootste deel van zijn kennis op de universiteit heeft geleerd?
Intelligente beelddenkers hebben sterk ruimtelijk inzicht en kunnen een helicopterview hebben. In dat opzicht is het een talent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je op het moment zelf jezelf op deze manier kan observeren. Dat zou in mijn ogen betekenen dat je niet meer in of bij de situatie bent. Wel kun je op deze manier achteraf reflecteren op jezelf en je gedrag. Dat wordt dan een helicopterview genoemd. Je stelt je dan vragen zoals: wat deed ik, hoe reageert de ander daarop, wat had ik anders kunnen doen, wat heb ik geleerd? Ik heb dit geleerd tijdens mijn opleiding en heb er nog steeds veel aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kijk vaak a.h.w. naar mezelf vanaf een afstand. Dan zie ik dat ik bepaalde dingen goed doe, zoals in mijn werk maar vooral ook de dingen die ik NIET goed doe! Ik weet het maar doe er niet genoeg aan om het beter te doen omdat het zo goed voelt... beetje ingewikkeld maar ik denk dat het wel een goede zaak is om jezelf te ´observeren´ van een afstand, om op bepaalde momenten tot bezinnig komen..............