Kan je klacht indienen tegen mensen die verhalen van je gaan vertellen die niet waar zijn?

Op mijn werk zijn er 2 personen die fantaseren en roddelen er op los dat het een lust is (voor hen). Hierbij denken ze niet na dat ze wel eens mensen diep kwetsen of erger nog, in problemen brengen. Het zijn net een stel kleine kinderen. Praktisch elke week heb ik met mijn baas een gesprek dat dit erg storend is. Ik spreek zelf alleen maar tegen hen als het beroepsmatig niet anders kan, verder komen ze van mij niets te weten en toch blijven de (verzonnen) verhalen de ronde doen. Ik voel mij gekrenkt in mijn eer. Moet overal weer gaan zeggen dat er niets van aan is. Maar dan denk ik: 'wie geloofd er mij nu nog?' Ik ben bijna ten einde raad met deze 2 mensen. (Ene van de 2 heeft trouwens een hele tijd geleden van een oudere collega een slag in zijn gezicht gehad voor dat 'treiteren' wat ik dus goed kan begrijpen. Mijn bloed kookt ook telkens. Tot hiertoe blijft het bij mij steeds bij een gesprek, maar ik voel me steeds machtelozer worden. Daarom dacht ik dus aan een klacht indienen, voor het uit de hand loopt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt net de basisschool..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vreselijk en erg kinderachtig ja. Ook heel erg storend dus er moet gewoon een einde aan komen.

Antwoorden (5)

In dit geval kan je een gesprek vragen met je directe leidinggevende. Mocht die hier geen oren naar hebben, heb je nog altijd de mogelijkheid om de hulp van uw syndicaal verbond (vakbond) in te schakelen.

Zij zullen u vervolgens naar de juiste instanties brengen om aan dit verhaal een einde te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een aanklacht doen wegens laster kan altijd al zal het moelijk zijn om deze klacht hard te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste een hele vervelende situatie. Heeft U zelf al eens aan hun gevraagd waarom ze verhalen over U en anderen vertellen die niet waar zijn? Je kan voorstellen aan je baas of leidinggevende of er een keer een werkoverleg kan komen omdat je een probleem hebt die je in het algemeen wilt vertellen en tijdens het overleg noem je een aantal verhalen die over jou de ronde doen en kan je meteen vertellen dat ze niet waar zijn maar dat iemand daar een grote duim heeft en de hele dag niets anders heeft te doen dan daar aan zuigen.\
Meteen voor lul zetten zulke mensen die graag groot willen worden door klein te blijven!!! Tevens heb je je probleem dan meteen zelf opgelost en grote kans dat ze (als ze verstandig zijn) meteen vertrekken.
Sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn pesterijen op de werkvloer.
Dat hoef je niet te pikken.
Pesterijen en seksuele intimidatie op het werk uiten zich onder verschillende vormen:

Iemand verhinderen zich te uiten: bv. voortdurend onderbreken tijdens het spreken, systematisch bekritise-ren, het voorwerp zijn van bedreigingen en kritiek, weigeren van contact, negeren;

Iemand geringschatten en/of zijn persoonlijke reputatie schaden: bv. herhaaldelijk opmerkingen maken over iemands werk, onterecht negatief evalueren, roddelen, kwetsende grapjes maken, spotten met gebreken of (religieuze, ideologische of andere) overtuigingen, kwaadspreken, vernederen;

Iemand sociaal isoleren: bv. niet aanspreken, negeren, Iemands werk onaangenaam of onmogelijk maken:

Zie op de link hieronder wat je eraan kan doen.
Veel moed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit het met je andere collega,s er zullen denk ik wel meer mensen last van hebben ?
Ik vind het behoorlijk onprofessioneel gedrag.

Als ik al hoor dat er fysiek geweld is opgetreden dan denk ik dat dit toch ter ore komt van je leidinggevende ?.
Het is hun werk dit op te lossen en in de gaten te houden
dus je kan zeker mondeling een klacht neerleggen bij je leidinggevende. maar laat hun het opknappen.

Ze zullen hier natuurlijk wel een tijdlang mee werken om de klacht goed te onderzoeken of ander geluiden van de werkvloer op te vangen, tijdens functioneringsgesprekken zal dat dan wel an de orde komen zeker als meerdere mensen daar last van hebben.

Voorkom dat je bondjes gaat sluiten met collega's
blijf professioneel
ga zeker niet lopen roeren in de dagelijkse omgang. maar je vindt vast iemand die hier ook tegen aan loopt en mag je wellicht even je hart luchten.
laat eventueel reprimandes over aan je leidinggevenden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn collegas hebben er inderdaad ook last van maar ik lijk de enige die er iets aan wil doen. Chef geeft een reactie van: 'Dat moet ge u niet aantrekken, dat is maar om te lachen', dus ja, ver loop ik daar ook niet mee. Waarom zouden beiden zich aanpassen als ik met hen persoonlik een gesprek zou hebben daar over?
Misschien moet ik inderdaad maar even brutaal worden als hen. Ik wil dan natuurlijk wel niet dat ze tegen mij klacht gaan indienen, want als ik dat doe, dan doe ik dat ook goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is negeren toch het beste (en ook het moeilijkste).Ik heb het zelf meegemaakt en eigenlijk maak je jezelf alleen maar ellendig ermee. Zie hen als brulkikkers rond springen en lach erom.