Waarom worden mensen rechtser?

Met de komst van de tv werden mensen linkser, omdat ze bijvoorbeeld zagen wat er in Vietnam gebeurde. Met de komst van internet lijken mensen rechtser te worden [zo lijkt het soms]

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als ik kijk naar de mensen in Nederland die (extreem) rechts denken, is dat vaak de categorie mensen die ontevreden zijn. Zonder in de spiegel te kijken leggen ze oorzaken van hun ontevredenheid buiten zichzelf. Daarom scoren partijen als PVV, Fortuin, ToN (Verdonk haar reclamekreet raakte dus ook kant noch wal) tijdelijk hoger.

Mensen die meer links stemmen zijn vaak sociaal voelender, denken breed en voelen zich verantwoordelijk voor zichzelf en de wereld.

De media en je omgeving hebben daar invloed op: waar kijk je naar, wat lees je, met wie ga je om, heb je een eigen mening of volg je een massa?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als 't rechtser wordt, dan is dat niet zozeer door de komst van internet, maar vanwege de groter wordende bevolkingsdichtheid. Om in een hogere bevolkingsdichtheid te kunnen overleven (er is meer concurrentie), moet men meer 'met de ellebogen' werken om meer kans te hebben om te overleven. Oftewel rechtser worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke theorie hoe verklaar je dan de linkser wordende aziatische landen met grote bevolkingsdichtheid van enkele tientallen jaren gelden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je een specifiek voorbeeld van linkser geworden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De belangrijke delen van China, Noord Korea, Cambodja, Vietnam. De plekken waar het communisme daar geboren werd waren al erg dichtbevolkt toen het daar tot stand kwam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat natuurlijk altijd wel wat heen en weer (soms kan een enkele leider al gigantische invloed hebben) maar globaal/gemiddeld gezien denk ik toch wel dat mijn theorie klopt.
Volgens mij krijg je automatisch meer conflicten, egoistischheden en geweld als men dichter op elkaars lip zit (gemiddeld, dan).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja maar dat gaat samen met tekorten en we kunnen niet echt spreken van tekorten in Nederland. China, Korea, Vietnam en Cambodja hadden grote tekorten. Parijs ook tijdens de Franse revolutie. Meestal is er dan juist een ruk naar links. Rijkdom geeft volgens mij eerder een ruk naar rechts. Dus vraag ik me af in hoeverre je theorie gestoeld is op de bevolkingsdichtheid en in hoeverre op de conflict situatie die er in jou ogen is.
Ik denk dat dat komt niet vanwege internet..maar omdat mensen graag in moeilijkere tijden willen behouden wat ze kennen en wat ze hebben hierdoor reageren ze rechtser op zaken die dat bedreigen. Zeker in dit individualistische tijdperk waarin mensen de "buitenwereld" minder begrijpen en minder in groepsverband dingen doen neemt het onbegrip toe naar dat wat anders is dan ze gewend zijn of een bedreiging vormen voor hun eigen vetrouwde wereldje. Tis maar een mening..maar het zou een van de redenen kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Internet is relatief anoniem. Hierdoor durven meer mensen echt te zeggen wat ze denken en komt de ware aard naar boven. Denk niet dat internet de mensen veel rechtser heeft gemaakt. Wel zal er meer uiting gegevn worden door mensen met rechtse gedachten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit rechtser worden en internet hebben weinig met elkaar te maken. Bijv. wat er in Vietnam gebeurde was een "ver van mijn bed show". Je kunt je enorm opwinden over wat er ver van jou vandaan gebeurt. Maar als het ons zelf lijkt te treffen (bijv. de economische crisis) dan hebben we opeens een andere mening: We kiezen voor ons eigen hachje. En dan zijn we opeens een stuk rechtser. Eerst ik, dan de rest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ach.. Dat schommelt. Kijk maar naar de partijen van de 2e kamer. Dan is het ene groter dan het andere. Op dit moment ziet het er naar uit dat rechts de voorhand heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Theo;

'Vroeger' was het voor 'het volk' logisch en nuttig om links te zijn; er was immers sprake van een grote kloof tussen rijk en arm en er was veel te winnen door deze te overbruggen. Nu de westerse wereld in grote lijnen die armoede hebben overwonnen worden veel mensen zich bewust van hun materiële rijkdom en richten ze zich op het behoud daarvan en tegen alles wat dat in hun ogen bedreigt. Dat soort behoudendheid en materieel conservatisme zie je ook terug in de 'politieke' verrechtsing.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt er wellicht op. Er zijn ook verschillende manieren om dit te onderbouwen of tegen te spreken.

Onderbouwing kan zijn:
Een mens wil graag zelf beschikking hebben. Omdat door internet en de daaruit komende groei van 'sociale' netwerken (iedereen lijkt wel vrienden van iedereen) en daarentegen in het dagelijkse leven op straat iedereen steeds verder van elkaar komt te staan, men op het internet graag voornamelijk de negatieve uitingen doet in het publiek (positieve dingen bespreek je liever alleen binnen je vriendenkring).

Ondermijning kan zijn:
De tendens is dat mensen afhankelijk van maatschappelijke tevredenheid linkser of rechtser is. In theorie zou dit inhouden dat mensen juist rechtser worden omdat internet toch ook nog een stukje luxe is (en mensen die zich luxe kunnen veroorloven vaak tevredener zijn).

Ik denk niet dat mensen overigens linkser werden door het 'zien' van wat er in Vietnam gebeurde. Men was het er gewoon al niet mee eens dat er Amerikaanse soldaten werden ingezet in een 'ver-van-mijn-bed' oorlog om nietszeggende (voor hen) redenen. Met andere woorden, deze mensen waren al 'sociaal'/'links' georienteerd en gaven eerder hun mening (overigens vraag ik me af of een moeder links of rechts moet zijn om een vuist te maken tegen een oorlog waar haar zoon kan sneuvelen).

Je vraagstelling is daarmee wat vrij van interpretatie en misschien iets gebiassed.