Waarom hebben sommige mensen zo;n moeite met het verschil tussen links en rechts?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leg uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook vaak afgevraagd: Heb er sinds mn zesde nooit moeite mee gehad. Het was nu eenmaal zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen wezenlijk verschil in recht en links. En mensen willen ze alle twee onthouden als ze die twee door elkaar halen. Als ze nu eens het volgende deden, laat ze er maar EEN onthouden, rechts of links. Eentje onthouden is toch wel simpel. En als ze er dan een NIET weten dan is dat de andere kant. Zo leert iedereen het simpel.

Het beste antwoord

Mensen die van nature rechts zijn en al dan niet gedwongen links handelen zoals b.v. schrijven, krijgen nadien de genoemde problemen.

Uiteraard geldt dit ook voor hen van nature links zijn en rechts moeten of willen 'zijn'.

De hersenen raken op een bepaalde manier hun orientatievermogen een beetje kwijt en 'weten' het niet meer.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De huidige gedachten gana in de richting dat voorkeurshand een continue spectrum is bij geboorte en dat je bij het opgroeien een voorkeurshand aanleert. Echter, als je hersenen 'links georienteerd' zijn, en je 'rechtshandig' werkt, dan krijg je verwarring in de hersenen. In je hoofd wordt rechts gedefinieerd als zijnde 'Niet links'. Je handen doen het omgekeerd. Die 'spraakverwarring' leidt tot echte verwarring bij het uitdrukken van links en rechts in de ruimte, waar hersenen en lichaam zamen communiceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij komt dit omdat denken in links en rechts een automatisme wordt. Als kind leer je dit op een gegeven moment. Maar je merkt vaak dat als je een automatisme verkeerd aanleert, je dit nooit meer echt goed krijgt.
Dus in je kindertijd wordt de basis gelegd, een kind vergist zich snel en als het niet juist gecorrigeerd wordt, dan blijft dat hangen.
Er zijn meer van die automatismes die je verkeerd blijft doen op latere leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Barcelonaman;

Omdat die mensen ezelsbruggetjes als "Rechts is waar je duim links zit" niet kunnen onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je linkerduim rechts zit op je linkerhand.