Wanneer kun je het gelijkheid beginsel toepassen en wanneer zou dat gelden voor het oneveredigheidsbeginsel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Gelijkheidbeginsel wil zeggen dat dezelfde overtreding in dezelfde situatie ook hetzelfde gestraft moet worden.

Oneredigheidsbeginsel wil zeggen dat de straf evenredig moet zijn met de overtreding. Dus geen 10 jaar cel voor 5 km/u te hard rijden bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
onevenredig is het trouwens, jij tikt het fout maar ik maak er ook iets geks van zie ik lol.