Nederland is een seculiere staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al gezegd is Nederland een seculiere staat en omdat het ook een democratie is mogen mensen uit alle stromingen daarin een woordje meepraten gelovigen incluis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat IS Nederland toch ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, nederland zou wel eigenlijk een seculiere staat moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland IS een seculiere staat ; de bijbel of eender welk religieus geschrift, is niet de basis voor de wetgeving.
Natuurlijk zijn we er wel degelijk tot op grote hoogte door beinvloed ; het Christelijk gedachtegoed is tot pak hem beet de oorlogsjaren maar ook nog de eerste jaren daarna ondanks de opkomst van het humanisme en de verlichting zeer breed gedragen, en sporen daarvan zullen we nog tot in de verre toekomst blijven waarnemen. Ons hele normen- en waardenstelsel is er voor een groot deel op gebaseerd.
Daarnaast zijn er nog altijd grote religieuze groepen met een grote anhang, die logischerwijze zullen kiezen voor politieke partijen gestuurd door mensen met de zelfde denkbeelden.

Volledig iedere vorm van religie willen weren uit de politiek werkt gewoon niet, omdat dat zou impliceren dat je een groot deel van je bevolking op basis van hun geloof / levensvisie zou uitsluiten. Dat impliceert weer dat je ELKE levensvisie, ook niet-religieuze, buiten moet sluiten (denk aan socialisten, of liberalen), en aangezien IEDEREEN wel EEN levensvisie heeft, zou er dus niemand mee mogen doen, en wie bestuurt dan het land ??

Het is dus gewoon een soort randverschijnsel waar je niet omheen komt, in een systeem waarin de meeste stemmen gelden. Ook als dat stemmen zijn die wellicht niet bij jou voorkeuren aansluiten. Als staat is Nederland wel degelijk seculier, maar juist daarom kunnen we geen enkele denkwijze uitsluiten, OOK de religieuze niet. Jou vraag lijkt te veronderstellen dat je mensen met christelijke normen en waarden (en ook nog eens en passant ie van de nieuwe opkomende religieuze stromingen) coute que coute buiten de politiek zou willen houden. Zo werkt dat natuurlijk niet.