Hoe anders is alleen zijn ten aanzien van eenzaamheid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

het kan samenvallen, maar ook totaal los staan van elkaar. ik ben vaak alleen, en heb dat ook nodig, eenzaam voel ik mij nooit. daarentegen kunnen andere mensen niet goed tegen alleen zijn, en zullen ze snel eenzaamheid ervaren. wat ook een rol kan spelen is of het je keus is alleen te zijn, of dat je geen keus hebt.

Ik denk dat eenzaamheid wat meer wordt gezien als iets wat een langere tijd duurt, en veel meer relatief is dan 'alleen zijn.' Ik ben nu alleen op mijn kamer, maar eenzaam ben ik niet.

alleen zijn is de status van tussen wie je je bevind, niemand dus. eenzaamheid is een gevoel.. Ook al ben je omgeven door een heleboel mensen, voel je je alleen.. dus eenzaam. alleen zijn is, wanneer jij de enige op je kamer bent. maar je kan ook beide zijn.. als je alleen op je kamer zit met het gevoel dat je niemand hebt. lol

Op dit moment zit ik alleen thuis, maar ben ik niet eenzaam. Als ik in een groep mensen zit waar ik niks mee heb, en die ik ook niet ken, dan kan ik mij weer wel eenzaam voelen. Ofte wel: Eenzaamheid emotionele toestand, alleen zijn een fysieke.

Alleen betekent dat er (op een moment, in een ruimte) niet ook iemand anders is. Het is een constatering, bijna wiskundig. 1. Eenzaamheid gaat over een gevoel. Het gevoel geen aansluiting te hebben bij andere mensen, geen deel uit te maken van een gemeenschapje waar je je thuis voelt, geen banden met anderen te hebben en niet met anderen te (kunnen) communiceren. Dat hoeft niet eens zo te zijn, het gaat er om dat je het zo voelt. Niks aan.

Hierin past een mooie van 'Loesje': 'Uit pure eenzaamheid belde ik mezelf op. Gelukkig was ik in gesprek'......

Aanvullinkje op de bovenstaande antwoorden: eenzaam is volgens mij min of meer altijd een vervelend,verdrietig gevoel, alleen zijn kan zowel vervelend als heerlijk zijn.

Voor mij is eenzaam alleen zijn,waar je zelf niet voor gekozen hebt.

Alleen zijn vind ik zo heerlijk....de stilte en de rust, even heel bewust alle lagen van bewustzijn op jouw niveau afgestemd. Eenzaamheid ken ik gelukkig niet. Het lijkt me verschrikkelijk om eenzaam te zijn: Net diegene(n) te moeten missen die jou het gevoel geeft niet overgeleverd te zijn aan de wolven. Het ergste lijkt me echter de situatie waarin je zo eenzaam bent, dat je het verschil tussen (lekker) alleen en puur eenzaam niet (meer) weet te scheiden. Toegevoegd na 5 minuten: Trouwens: Addy wat gaaf dat je weer terug bent op GV! We hebben je gemist! En...wat een prachtig mooie website heb je man, ik heb ervan genoten. Ik hoop dat het goed met je gaat! Welcome back.

Alleen zijn overkomt me vaak..veel te veel eigenlijk.. Dat heeft tot gevolg dat ik me steeds eenzamer ga voelen.... Alleen zijn is de situatie op dat moment... Eenzaamheid is een gevolg situatie... Daarnaast kun je je ook alleen en zelfs ook eenzaam voelen in een gezelschap of mensenmassa.. als je geen aansluiting zoekt, vindt of krijgt bij de anderen komt het "Remy, alleen op de wereld" gevoel ook dan om de hoek kijken...

Eenzaamheid doet je denken dat je er alleen voor staat oftewel alleen op de wereld bent en niemand rekening houdt met jou, niemand houdt van jou en/of klaar staat voor jou. Alleen zijn hoeft dit alles niet te betekenen. Ik vind alleen zijn heerlijk en weet dat ik niet alleen ben op de wereld, dat er mensen zijn die rekening houden met mij, dat er iemand van mij houdt en/of klaar staat voor mij. Alleen zijn en eenzaamheid zijn dus twee heel verschillende begrippen en het lijkt me vreselijk om eenzaamheid dagelijks te moeten ervaren.

Alleen zijn kan een keuze zijn. Eenzaamheid is vaak geen vrije keuze. Het overkomt je. Sommige mensen voelen zich in hun eentje heel gelukkig, anderen juist weer diepongelukkig. Die zijn dan dus zowel alleen als eenszaam.

Eenzaamheid impliceert negatieve gevoelens, je kiest er niet voor.Alleen op een bergtop kan het summum van geluk zijn, je hebt er naartoe gewerkt. Hallo Addy, blij dat je weer een beetje beter bent, welkom.

Alleen zijn gaat je goed af, je vindt het prima ,je vermaakt jezelf ,je neemt tijd voor jezelf. Je bent zelfstandig en je kan goed voor jezelf zorgen ,Je bent niet afhankelijk van andere. Eenzaamheid kan pijnlijk ervaren worden, er kijken weinig mensen naar je om. Je moet alles alleen doen en oplossen. Er is eigenlijk geen haan die er naar kraait hoe jij leeft op dat moment. Totdat je sterft als oudere en je pas na weken gevonden wordt . Dan was die persoon wel erg eenzaam slik :(

Alleen zijn Addy is de hemel en eenzaam zijn is de hel... En jij weet dat als geen ander... Alleen is AL ÉÉN... en dat is de hemel... Dus hoe anders is dat, totaal anders... TOTAAL ANDERS...

ik geniet soms met volle teugen als ik alleen ben,mijn eigen dingetjes doen,lekker rommelen in huis,uren winkel in en winkel uit lopen zonder *gezeur* om mij heen. een paar jaar geleden was ik weken gescheiden van mijn man i.v.m zijn werk in buitenland,dan was het savonds stil-een leeg plekje in bed-sochtend niemand om tegenaan te kletsen,toen voelde ik mij weleens eenzaam.

alleen zijn is letterlijk alleen zijn. Eenzaam zijn is niet alleen zijn, maar je niet begrepen voelen. Je kan eenzaam zijn in een relatie.

Eenzaam is van iedereen verlaten. Het lijkt me heel erg, Alleen is tijdelijk. Je kan zo iemand bellen, aanspreken. Of je verwacht iemand thuis.

Bij eenzaamheid lijd je onder het alleen zijn. Mensen kunnen heel gelukkig zijn als ze alleen zijn, maar ook eenzaam.

Alleen is een moment, het kan dus zo weer over zijn. Eenzaamheid is een (langere) periode en kan niet zo maar gestopt worden.

Wilhelmina schreef: Eenzaam, maar niet alleen. Ze bedoelde alleen, maar niet eenzaam. Ze woonde alleen in dat grote paleis, die Hendrik had je niets aan, die ging naar de hoeren. Ze was niet eenzaam omdat ze prima zonder mensen kon.

eenzaamheid is een gevoel,daarvoor hoef je niet alleen te zijn. alleen zijn dan ben je alleen,maar hoef jhe je weer niet eenzaam te voelen. dus alleen zijn is een feit eenzaamheid is een gevoel

Alleen zijn zonder het gevoel van eenzaamheid. Toegevoegd na 35 seconden: Alleen zijn kun je voor kiezen. Eenzaamheid geeft juist het gevoel om niet alleen te willen zijn.

"Hoe anders is alleen zijn ten aanzien van eenzaamheid?" 'Alleen zijn' kan als prettig worden ervaren; bepaalde mensen (de kluizenaren) kiezen daar zelfs voor; 'Eenzaamheid' wordt echter, door velen, niet als prettig ervaren...

Een vraag van GV beantwoorden kan vooraf zijn gegaan door een gevoel van eenzaamheid, dat noopte op de actie om GV op te zetten. Deze handeling heeft tot gevolg dat de 'eenzaamheid' dikwijls verandert in 'alleen zijn' om het plezier van GV-contact ten volle te kunnen ondergaan. Dit is 'uit het leven gegrepen" van velen.

Alleen zijn is soms erg fijn...eenzaam zijn is dat nooit.

Alleen zij is vaak een 'zegen", eenzaamheid is een hel.

interessante vraag. voor mij is dat: alleen-zijn, op mezelf zijn, all-een eenzaamheid proeft meer naar verlatenheid eenzaam kun je zijn en niet alleen eenzaam maar niet alleen ja, het is anders en het een kan uit het ander voortkomen.

Alleen is in je eentje. Dus zonder anderen om je heen. Je kunt ook bijv. alleen staan in je mening. Dat betekent dan dat jij een mening hebt die niemand deelt. Ergo: alleen betekent ook niemand om mee te delen. Eenzaam is meer verlaten. Je voelt je verlaten, of in de steek gelaten door anderen. Je kunt je eenzaam voelen in een grote groep omdat iedereen iemand heeft om mee te praten maar jij wordt genegeerd. Alleen zijn kan een zelf verkozen toestand zijn. Eenzaam zijn niet. Eenzaamheid overkomt je, en het zou ons sieren om de eenzamen onder ons wat extra aandacht te geven.

Wat het verschil maakt is dat je ervoor kan kiezen om alleen te zijn of niet. Eenzaamheid is veel moeilijker te doorbreken. Gevoelens als eenzaamheid kunnen je zelfs bekruipen als je niet alleen bent.

Ik denk dat je om goed alleen te kunnen zijn, allereerst vriendjes met jezelf zijn moet. Genoeg hebben aan je eigen gezelschap, geleerd hebben om van jezelf te houden (jawel: dat mag!). En dan kun je leven zoals jij dat zelf het fijnste vindt. Eenzaamheid kende ik alleen toen ik getrouwd was, en altijd maar rekening hield met iemand die geen rekening met mij kon houden. Eenzaam is als je alsmaar dingen (aandacht) van een ander verwacht, en die ander is dan niet in staat om die verwachting een invulling te geven. Alleen zijn = prima kunnen leven met alleen jezelf als gezelschap Eenzaamheid = iemand anders nodig hebben om je goed te voelen En dan ook nog: Als je niet alleen met jezelf kunt leven, hoe kun je dan ooit van een ander houden?

Eenzaam zijn, is verdriet. Je voelt je in de steek gelaten. En je sleept je door de dagen heen. Alleen zijn is gewoon alleen wonen. Actief in het leven staan en geen last hebben van alleen thuis zijn of alleen dingen ondernemen. Gewoon het prettig hebben met jezelf.

Eenzaamheid een pijnlijke stilte. Alleen zijn een tevreden stilte

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100