Wat zijn de verschillen tussen narcisme, arrogantie en egoïsme?

Natuurlijk begrijp ik dat de letterlijke betekenis anders is. Maar in een persoon zelf bedoel ik?
Want het lijkt me dat dit allemaal aardig samenhangt me elkaar.
Kun je dus echt het verschil zien tussen mensen die gewoon louter arrogant zijn of egoïstisch? En mensen die echt narcistisch zijn? Of zit dit allemaal verweven met elkaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Arrogantie en narcisme lijken best veel op elkaar, het verschil zit hem in het feit dat arrogantie een houding is, en narcisme een persoonlijkheidsstoornis is. Als iemand serieus heilig in zichzelf als beste persoon gelooft, lijkt dat op narcisme, hij hoeft dan niet per se een arrogante houding aan te nemen.

Bij egoïsme gaat het er meer om dat de persoon (over de ruggen van anderen) het beste voor zichzelf wil krijgen. Daar is geen arrogante houding voor nodig, en daar hoeft hij zichzelf niet beter voor te vinden.

Heel generaliserend voorbeeld:

Stel dat een arrogant, een narcistisch en een egoïstisch persoon bij een moordzaak op verhoor zitten:

De arrogante persoon zal uitdagend kijken, cynische opmerkingen maken en zeggen dat de politie zijn tijd verdoet.

De narcistische persoon zal de moord niet ontkennen, maar vertellen dat zijn moordactie heel goed was, en dat de mensheid veel aan hem had.

De egoïst zal een ander de schuld geven.

Ik hoop dat je het verschil begrijpt ;-)