Wat is de achtergrond van homofobie?

Hoe is men ooit op het idee gekomen afwijzend te staan tegenover liefdesrelaties tussen twee mensen van gelijke sexe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat het gewoon te maken heeft met het feit dat de meeste mensen hetero zijn. Een minderheid wordt al snel met de nek aangekeken. komt ook nog bij dat de gedachte aan homo sexuele gevoelens een hoop mensen echt afstoten, waardoor de anti reactie kan versterken.

Verder heeft de bijbel en aanverwante boeken en vooral de mensen die die boeken serieus nemen er een soort van hetze tegen gemaakt.

Ook vermoed ik dat de hardste homofobe schreeuwers zelf wel eens gevoelens hebben waar ze niet voor uit durven te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In eerste instantie had ik het ook niet over religieuzen. Pas in tweede instantie. dat atheïsten ook homofoob kunnen zijn staat ook in mij antwoord.

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het vroeger normaal was dat uit liefdesrelaties kinderen kwamen. Aangezien het heel lastig wordt om met twee mannen danwel twee vrouwen kinderen te krijgen en dat het daarom als abnormaal wordt beschouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat men teksten uit oa de Bijbel verkeerd is gaan interpreteren en daardoor een afwijzende houding is ontstaan tegenover relaties tussen 2 mannen en/of 2 vrouwen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Lang niet alle culturen op de wereld kennen de Bijbel. Homofobie lijkt mij wijder verspreid. Kan je je antwoord aanvullen voor de culturen die de Bijbel niet kennen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oa = onder andere... En vond het omslachtig om alle zgn. 'Heilige boeken' bij naam te gaan noemen!
Antoni
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Ik zal beter proberen te lezen.
Het idee om afwijzend te staan tegenover liefdesrelaties tussen twee mensen van gelijke sexen is waarschijnlijk voortgekomen uit angst voor het onbekende. Men leert van kinds af aan dat het heel gewoon is om op de andere sexe te vallen. Zodra men zelf echter merkt iemand van hetzelfde geslacht aantrekkelijk te vinden (zo'n moment ervaren alle mannen wel eens, al is het maar bij een travestiet), kan een anti-reaktie optreden om dit gevoel extra te ontkennen en zodoende de eigen heterosexualiteit te benadrukken. Homofobie komt dan ook vooral voor bij mensen die traditioneel zijn opgevoed waarbij homosexualiteit geen optie was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van vroeger uit was het doel van een relatie tussen twee mensen puur en alleen het instandhouden van de soort. Ook nu er bijna 7 miljard aardbewoners zijn speelt het gegeven dat twee mensen van hetzelfde geslacht niet op natuurlijke wijze samen voor nageslacht kunnen zorgen (al dan niet (on-)bewust) mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel, de meeste van dit soort gevoelens (homofobie, discriminatie, racisme, etc, etc) is rechtstreeks het gevolg van een angst voor het onbekende. Een gebrek aan informatie of verkeerde informatie ligt vaak ten grondslag.