Waarom staan op plattegronden en wegenkaarten geen jaartallen?

Op (oude) plattegronden van steden en wegenkaarten vind je (bijna) nooit een jaartal. Waarom is dat, en hoe zou je toch kunnen achterhalen van wanneer een kaart is?

Toegevoegd na 3 uur:
Ik heb een "Sleeswijk's kaart van Noord Holland" gevonden in de boedel van mijn ouders (voor wandelaars, wielrijders en automobilisten). Deze is van vóór de afsluitdijk (lijkt zelfs nog geen sprake van), maar wel in kleur, en kostte wel "90 cts". En er reden al auto's. Zou toch graag, bij benadering, een jaar van uitgave weten... (minimaal 80, maximaal 110 jaar geleden...)

Toegevoegd na 3 uur:
Waarom kan ik geen reactie geven op een reactie? De tekst verdwijnt als ik 'm verstuur...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Amadea
10 jaar geleden
Weet je dat wel zeker? Volgens mij staat er juist altijd een jaartal op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, staat er vaak niet op.
Wij schrijven altijd het jaartal waarin we de kaart kopen op de kaart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, heb ik jaren geleden ook al bedacht en sinds meteen de datum van aankoop er op geschreven.
Antoni
10 jaar geleden
Ja, dat is ook mijn gewoonte geworden!

Het beste antwoord

Daar zijn verschillende redenen voor:
- Het maken van een kaart is veel werk, als je er een jaartal op zet zal degene die hem koopt snel denken dat hij verouderd is, ook al is het de nieuwste versie, en hem niet meer kopen.
- Het is vaak moeilijk om EEN jaartal aan een kaart te hangen; sommige informatie op de kaart heeft een andere datum dan andere informatie, en op het moment dat de kaart bij de drukker van de pers rolt, is een deel van de informatie al weer verouderd. Er is dus niet EEN moment waarvoor de hele kaart actueel is.
- Het wordt domweg vergeten. Volgens de kartografie is een toelichting (waar de datum ook bij hoort) wel een van de verplichte onderdelen van een kaart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik ben verbaasd over de eerste reden uit je antwoord, al zou het een een van de echte redenen kunnen zijn. Als iemand een kaart nodig heeft, dan kóópt hij die toch? Beter een kaart, waarvan hij vermoedt dat die verouderd is, dan helemáál geen kaart.