hoeveel verstandelijk gehandicapten hebben in nederland een baan?

in nederland zijn ongeveer 115.000 verstandelijk gehandicapten maar hoeveel van deze mensen heeft een baan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De participatiewet moet arbeidsgehandicapten op grote schaal aan het werk helpen. Werkgevers moeten daarom de komende jaren voldoende banen creëren voor mensen met een beperking. Staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken gaat dat streng controleren zegt ze in een toelichting aan de Tweede Kamer. Dit meldt Leefwijzer.

Tot 2026 moeten bedrijven mininmaal 100.000 werknemers met een arbeidshandicap aan het werk helpen. Lukt dat de werkgevers niet dan hangt hen een gedwongen vast percentage arbeidsgehandicapten boven het hoofd. In 2016 wordt gemeten hoe de werkgevers tot dan toe presteren.

Gemeenten, werkgevers en vakbonden hebben in het sociaal akkoord afgesproken voor 100.000 arbeidsplaatsen voor mensen met een beperking te zorgen. Het Rijk moet zorgen voor nog eens 25.000 werkplekken. Volgend jaar moeten we al 5000 banen beschikbaar komen. Een verplicht quotum zien werkgevers niet graag en Klijnsma wil hiermee zorgen dat ze zich aan de afspraken houden.

Er zijn op dit moment ongeveer 240.000 mensen met een Wajong-uitkering. Klijnsma verwacht dat 140.000 van hen gewoon kunnen werken. Het Rijk geeft nu bijna 11 miljard euro per jaar uit voor mensen met een arbeidsbeperking. Volgens Klijnsma zullen zonder maatregelen die kosten stijgen naar 13,5 miljard euro per jaar. De participatiewet moet op de lange termijn zorgen voor een besparing van 1,7 miljard euro.

© Nationale Zorggids
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij ga je nu alleen in op hoeveel banen erbij moeten komen ivm de participatiewet. Maar je geeft geen concreet antwoord op de vraag.
buiten het bovenstaande doen veel mensen
aan vrijwilligers werk als dag besteding bijvoorbeeld bij n kinderboerderij