Mag je door rijden als ambulance of politie van achter komt met de sirene aan?

Want meestal moet je naar de zijkant omdat ze er lang s moeten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (8)

je mag doorrijden alleen wordt je dan aangehouden/gearesteerd of een hogere boete

Toegevoegd na 3 minuten:
bovenstaande is alleen bij idioten van toepassing

Je mag alleen doorrijden als er geen ruimte is of het stoplicht op rood staat.

je mag ook niet als de politie een stopteken gelijk gaan stilstaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het kan moet je naar de zijkanten toe ja,
als er helemaal geen ruimte is en hij kan niet om je heen komen dan moet je gewoon doorrijden want anders staat hij ook stil
14 jaar geleden
Ja, je moet zelfs vrijbaan maken voor hulpdiensten! Indien je stil zou staan voor stoplicht met flitskast erbij ook dan mag je door rood: wordt je geflitst dan ook de ambu.of politie en zul je geen bekeuring ontvangen. Zou je wel een bon ontvangen dan kan je die succesvol laten seponeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet alles doen wat nodig is om het hulpvoertuig vrije doorgang te verlenen. Voorwaarde is wel dat je anderen niet in gevaar brengt.

Je moet dus, als het nodig is, door het rode licht rijden, of tegen het eenrichtingsverkeer in een zijstraat inrijden, of een voetgangerszone inrijden, of een busbaan oprijden - net wat nodig is.

Als ik zou worden geflitst en het hulpvoertuig zou niet op de foto staan, zou ik datum en precieze tijd noteren. Daarmee zou ik dan bij een eventuele bekeuring bezwaar aantekenen.

Stel dat mijn bezwaar niet zou worden gehonoreerd - dat zou ik onterecht vinden, maar ik zou liever onterecht een boete van € 90 betalen dan iemand aan direct levensgevaar blootstellen door een hulpvoertuig te laten wachten.
Cryofiel
14 jaar geleden
dat is geen kwestie van mogen maar van moeten als de rest van het verkeer ,dus ook jou veiligheid, dit toelaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je merkt dat er een hulpvoertuig met sirene nadert moet je er zo snel mogelijk voor zorgen dat deze hulpdiensten ongehinderd kunnen paseren. Hoe je het doet maakt niet uit, zolang het maar niet het overige verkeer in gevaar brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat mag niet, je moet altijd aan de kant gaan staan met de auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er niet om dat je aan de kant gaat staan (dit kan niet altijd) maar dat je ruimte maakt (dat kan veel vaker).
Dat mag alleen als je nergens anders heen kan, en doorrijden (dan wel met hogere snelheid) de enige manier is om het hulpvoertuig zo min mogelijk te hinderen.

Maar is het mogelijk om zonder gevaar voor jezelf of anderen uit de weg te gaan, dan moet je dat doen. Ook als je daarvoor de berm in of de stoep op moet rijden.