Is mijn generatie (ik ben 16) echt zo veel anders dan de vorige? Qua vandalisme, seks, materialisme, en weet ik veel?

Zegmaar de jeugd van tegenwoordig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me wel eens iets anders af: Is de oudere generatie van nu minder respectvol naar de jeugd toe als de oudere generatie van vroeger?

Antwoorden (17)

Behoorlijk. Ik ben pas 22 en zie nu al grote verschillen met nu en mijn jeugd. Meer vandalisme en beginnen steeds jonger aan seks en alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is misschien wel zo, maar ik hoor het ook van oudere mensen. Tegenwoordig wordt er natuurlijk ook veel bekend doordat nieuws goed en snel kan worden verspreid door het internet via o.a. mobieltjes.
Misschien dat dit ook 1 van de oorzaken is waardoor het misschien lijkt dat er steeds meer van dit is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van horen zeggen is natuurlijk geen goeie onderbouwing. Vrijwel iedereen zegt wel eens dat het vroeger allemaal beter was, maar dat is slechts een kwestie van perceptie, geen feit.
Als ik het zo hoor van mijn moeder verschilt er wel heel veel. Op seks alleen al, de gemiddelde leeftijd waarop iemand seks had lag ongeveer zo'n 2 jaar later dan nu. Je had veel minder vlug seks met iemand. Zelf mocht ze niet eens met haar partner (nu mijn vader) slapen toen ze nog niet getrouwd waren. Nu hebben we over het algemeen ook veel meer dan vroeger. Mijn ouders waren blij als ze IETS kregen voor hun verjaardag. Wij zijn teleurgesteld als we niet krijgen wat we juist wilden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het inderdaad jammer dat mensen van nu minder dankbaar zijn. Ik lees bijvoorbeeld overal dingen over sinterklaascadeautjes, en ik kreeg (onverwachts) een chocoladeletter van mijn moeder. En daarmee ben ik helemaal gelukkig!
En er zijn wel meer mensen zoals ik, die gewoon nog kunnen genieten :)
iedere generatie is anders dan de vorige.
Soms scheelt het meer, soms wat minder.Kinderen willen het anders doen dan hun ouders, die het ook weer anders wilden dan hun ouders.
12 jaar geleden
Jazekers iedere generatie is er steeds vroeger op de hoogte van alle nieuwtjes en feitjes door social media e.d.

Misschien klink dit raar maar ken jij een walkman? Mijn buurjongen van 15 had er nooit van gehoord!:))

En wat sex betreft, overtreft iedere generatie de vorige door er steeds vroeger mee te beginnen omdat de het steeds openen word. In mijn jeugd werd er al openenlijk over gepraat en gedaan maar 1 of meerdere generaties terug was het taboe om er uberhaupt over te praten.

In mijn ogen komt dit allemaal door de t.v. en vele stompzinnige reclames waarin alleen maar de mooiste mensen worden geshowd en alles om sex draait i.p.v liefde en relaties ongeacht hoe iemand eruit ziet!!

De jeugd krijg NON STOP informatie doormiddel van reclames media en dergelijke en alles word getolereerd door de overheid omdat het geld oplevert. En dat is wat ze proberen te bereiken: Mensen blind maken door materialisme geld en macht.

Zodra jij weinig tot geen waarde kan geven aan die drie punten kan je het beste in je zelf naar boven halen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De generatie van nu, is een soort van computergeneratie. Alle info van de door jou opgesomde onderwerpen is nu zo snel voorhanden, al dan niet ongewild. Wel zijn de onderwerpen van alle tijden. Al is sex uberhaupt minder taboe dan vroeger. En is het materialisme van vroeger wellicht een Atari computer. En nu een blackberry ....Het verschil hier in is echter wel dat je bij de laatst genoemde ook een abonnement nodig heb. Wat het gelijk langdurig materialistisch maakt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger spaarde je voor iets en was je langer tevreden met wat je had. Nu 'moet' men het gelijk hebben, anders is het weer te oud en uiterlijk volgend jaar 'moet' men het volgende model hebben. Toegegeven: de ontwikkeling is ook een stuk sneller dan vroeger.
Er is natuurlijk wel wat veranderd (internet, mobiele telefoons, meer tv-kanalen etc.), maar wat me vooral opvalt is het feit dat jeugd nu denkt dat de jeugd vroeger saai was ofzo.
Mensen van in de 50, die in de zeventiger jaren jouw leeftijd hadden beleefden vaak een heftige jeugd. Seks en drugs en rock 'n roll, zonder angst voor AIDS (was er nog niet). En veel jongeren hadden een linkse politieke overtuiging. Ik vind de jeugd van nu veel "ouderwetser"! Vaste verkering, aanhangers van Wilders, weinig tolerantie naar homo's toe.
Ik ben heel blij dat ik vroeger jong was!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ inderdaad, de flower-powertijd was ook geen tijd met alleen maar trutjes (zoals ze die mensen nu zouden noemen).
hier is lastig een antwoord op te geven, omdat je hier eigenlijk geen objectieve meting van hebt.
het lijkt wel of de "jeugd van tegenwoordig"veel crimineler en losbandiger is, maar of dat écht zo is??
ik ben een christen en lees dagelijks in de bijbel.
daar staan verhalen in, waarbij je soms toch ook echt met je oren zit te klapperen hoor!
losbandige sex en moord is daar ook schering en inslag en er wordt vele keren voor gewaarschuwd en gestraft, dus mijn mening is dat het van elke tijd is, maar dat we tegenwoordig beter op de hoogte zijn van wat er in de wereld om ons heen gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het wel denken. Neem bv sparen. Ik geloof niet dat de jeugd dat kan. Ze willen iets en dan ook snel. Spullen worden ook sneller afgedankt. En dan moet er weer wat nieuws komen. Discipline en broekriem aanhalen zijn vieze woorden geloof ik. Een mobieltje van 5 jaar oud kan niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
En wie heeft ze dat bijgebracht? Ik denk de vorige generatie die deze generatie heeft verwend. De reden? Hun kinderen moesten meer hebben dan zij ooit hadden. Kleinzieligheid de deur uit. Daarom spaart deze jeugd niet meer, ze hebben het nooit geleerd.
Komt allemaal weer goed als ze door eigen inzicht de waarde van dingen leren kennen en weten dat je met een dubbeltje dat nog in je broekzak zit, geen brood kunt kopen.
Nee hoor..de jeugd van nu..is niet zo anders dan de jeugd van vroeger.

Door de hele geschiedenis heen wordt van generatie op generatie altijd al door de oudere generaties beweerd dat 'het in hun tijd allemaal veel beter was'

Maar dat is pure onzin.

Ik durf zelfs het tegendeel te beweren: De jeugd treedt namelijk steeds meer op de voorgrond als er sprake is van onrecht.. en verzet zich daartegen in toenemende mate.

Ik noem ik dat: 'Het wereldgeweten' dat gelukkig steeds meer groeit .

De jongeren lopen hierbij voorop..omdat de ouderen vaak al wat vastgeroest denken..en bovendien financieel doorgaans al gesetteld zijn.

Al met al zie ik het met onze jeugd wel zitten voor de toekomst.

Het antwoord op je vraag is dus: Nee, de jeugd van nu verschilt echt niet zoveel met die van vroeger en ALS er al een verschil is..is dat verschil niet negatief.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ook eens de positieve kant laten zien.
Als ze het trouwens hebben over 'de jeugd van tegenwoordig' voel ik me toch niet aangesproken, haha
Ik denk laat ze maar praten
volgens mijn visie is hier geen eenduidend antwoord op mogelijk, immers ieder mens is anders en iedereen beleeft de wereld en het leven anders. Aan de ene kant is er bijvoorbeeld het materialisme, met alle normen en waarden die daar bij horen, de ik wil hebben omdat ik vind dat ik er recht op heb mentaliteit, zelfs ten koste van. Maar aan de andere kant heb je ook steeds meer mensen die zich spiritueel gaan orienteren. Er is geen een generatie waar het in balans is geweest, en waarschijnlijk zal die er ook nooit zijn. Er zullen altijd verschillen zijn, zoals ze er altijd waren, alleen geloof ik wel dat de verschillen steeds extremer worden, en daardoor ook duidelijker. Mensen zijn steeds opener, spreken eerder hun gevoel uit, zijn kritischer etc, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sedert mijn jeugd hoor ik niets anders dan de jeugd van tegenwoordig doet ...

En het klopt ook.

Sedert de tweede wereld oorlog is er heel veel verandert, dit meestal onder invloed van allerlei media, vroeger bestond de media uit niets anders als een krant en de preek van de pastoor / dominee en naar die media leefde men.

Tegenwoordig is er veel meer media die allerlei beelden laten zien en daar richt de jeugd zich op en ja hierdoor worden de leeftijd steeds lager waarop kinderen vanalles en nog wat uitvreten.

Kijk maar is hoeveel jongeren het taal gebruik van de New kids gaan imiteren de komende tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de "jeugd van tegenwoordig" als minder voorbeeldig wordt afgeschilderd dan de voormalige jeugd is al zo oud als de straat. Laatst heb ik hierover iets leuks gelezen (ik vind het helaas niet meer, anders had ik letterlijk kunnen weergeven). Er werd een beschrijving gegeven van de "jeugd van tegenwoordig" met alles erop en eraan ; onverzorgd, enkel uit op genot, seksueel ongeremd enz... Je moest dan raden uit welk tijdperk het stamde. Ik gokte totaal verkeerd natuurlijk : het was een citaat uit een geschrift van een aantal jaren "voor Christus".
Het is gangbaar en goed dat de jeugd de grenzen verlegt. Normen en waarden schommelen en zijn niet algemeen. Wat in één periode als normaal beschouwd wordt, is in een andere periode verwerpelijk. De wereld evolueert niet rechtlijnig maar in cycli. Normen en waarden gaan en komen terug, gaan en komen terug.
Het is belangrijk dat de jeugd niet op de paden blijft hangen van de ouderen. Op die manier worden ouderen geconfronteerd met hun (vaak vastgeroeste) overtuigingen en uitgenodigd om deze te herbekijken. "Levenservaring" is een goede raadgever en kan zeker ook gebruikt worden om de jeugd iets te leren. Maar het mag niet verward worden met het uitgangspunt dat dit de enige wijsheid is.
Juist dit "gebrek" aan levenservaring maakt dat je als jongere het leven nog vol geloof en openheid tegemoet kan treden. Dat geloof en die openheid die oudere mensen soms onderweg verloren hebben door zich te conformeren, of verbitterd raken omdat de wereld niet zo loopt zoals zij het voor ogen hebben.
Dus de jeugd is vanzelfsprekend anders en daar is niets mis mee. Dat is ook bij elke generatie "jeugd" zo geweest.
Als dit naar waarde wordt geschat gebeurt er een wederzijds leren : kinderen (jeugd) leren van ouderen, ouderen leren van kinderen (jeugd).
12 jaar geleden
Welnee. Dat wordt al generatieslang geroepen. En de mensen praten elkaar maar na. Zonder de feiten te controleren. Seks, op jongere leeftijd? Er is nauwelijks verschil met 20 jaar terug. Materialisme, geweld? Het enige wat echt verandert is de grote hoeveelheid zenders en kranten die elke uitzondering uitmelken. En wij maar denken dat uitzonderingen regel zijn.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De jeugd van tegenwoordig heeft een andere lifestyle dan een generatie terug!
Verder is de jeugd hetzelfde.
Ikzelf ben 40, ik was in 1987 16 jaar en als ik mij van toen vergelijk met iemand van 16 nu, is er weinig verschil.

Alleen in de jaren 70 en 80 DENK ik dat jeugd wat hechter met elkaar omging dan nu, omdat je in die tijd geen internet en xbox360 etc. had.

Verder is de jeugd nog net zo eigenwijs als vroeger, en stoer doen in groepsverband zal wel nooit over gaan.

De jeugd gaat met de tijd mee:
Vroeger was het stoer om als puber door het rode licht te fietsen, nu is het pas stoer om zonder schrik op enkele cm-ters voor een aanstormende auto/bus/vrachtauto over te steken. een soort russisch roulette.

De jeugd van nu is wat vrijer met sexualiteit
De jeugd van toen was ook actief maar dat bleef geheim.

Vandalisme komt in elke generatie voor!
Je hebt altijd wel 1 of meer idioten die niet met hun poten van andermans spullen kunnen afblijven.

Materialisme is ook met de tijd meegegaan onder de jeugd, dus geen verandering naar mijn mening

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat dacht je van die bejaarden van tegenwoordig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze generatie is heel anders. Maar dat is elke generatie zo. De mens zit in elkaar dat het alles op zijn manier wil, en bijna bij elke nieuwe generatie protesteerde de jeugd tegen zijn strikte ouders, maar deden vervolgens precies hetzelfde.

Het probleem van onze generatie, is dat we net te laat en te vroeg zijn geboren. Één generatie eerder en je had zo ongeveer de computer nog kunnen uitvinden, één generatie later en je was mede-uitvinder van de jetpack.

Ik denk dat datgene wat onze generatie anders heeft dan alle andere is het feit dat dit de eerste generatie wordt die geen echt doel voor zicht heeft. We hebben het gevoel dat we in een stadium zitten waarbij alles is ondekt, waarbij wij niks nieuws kunnen verzinnen.

Onze generatie wordt opgezadeld met alle problemen, als wij oud genoeg zijn de wereld te bepalen met z'n allen is de olie op, breekt er weer oorlog uit etc.

Mijn mening is dat onze generatie wordt verwend, alles is binnen handbereik, alles wordt voor ons gedaan.

Ik geloof dat dat ons later duur komt te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee , de media is erg veranderd die brengt voornamelijk het negatieve eenzijdig naar voren .

En lang niet elke jongere valt onder de genoemde categorieen .

dit zou ook best eens in de schijnwerpers mogen .
is wrs niet sensationeel/interesant genoeg .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tijden veranderen, de mensen niet. De oudjes zijn echt niet zo negatief over 'de jeugd van tegenwoordig' als het voor die jeugd soms lijkt. Ze weten best hoe ze vroeger zelf waren.
Natuurlijk zijn er verschillen (ik herinner me m'n eerste commodore 64 nog en voor mij was een mobiele telefoon een loodzwaar apparaat voor spionnen), maar er zijn veel meer overeenkomsten.