Wanneer pleeg ik schennis en wanneer ben ik naaktrecreant/blootloper?

Stel ik loop op een afgelegen plek in m'n blootje (ik vind naakt geen punt) Is dit schennis plegen, wat strafbaar is, of is dit nou gewoon bloot recreëren?
Ik snap wel als ik me bloot me opdring aan anderen dit niet kan en strafbaar is. Maar als ik in het bos loop of ergen afgelegen ben en per ongeluk mensen tegen kom, wat dan? Veel mensen zullen het geen probleem vinden iemand bloot te zien. Waar ligt de grens in deze...of hangt het af van de mensen die jou zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

"In je nakie de straat op is in Nederland ook niet toegestaan. Wel heeft ons kikkerlandje een vooruitstrevende regelgeving op het gebied van naturisme. In 1986 is er een wet aangenomen die bepaalt dat naaktrecreatie alleen strafbaar is als het wordt uitgeoefend op plekken die niet daarvoor geschikt zijn.

Ga je toch naakt de straat op? Dan wordt dit niet als zedenmisdrijf gezien, maar als overtreding van de openbare orde. Voor naaktlopen krijg je een boete die kan oplopen tot maximaal €380".

Er zijn in Nederland speciale plaatsen waar je naakt kunt recreeren. Om geen risico te lopen, kan je je beter beperken tot deze plaatsen. Dat jij niemand ziet als je ergens naakt rondloopt, wil niet zeggen dat anderen jou niet zien. Daar ligt zowiezo al een risico, met name als het kinderen betreft. Je weet natuurlijk nooit van tevoren wie of wat je gaat tegenkomen.

Gewoon netjes aan de regels houden, dan is er niks aan de hand. Tenzij je een onbedwingbare drang hebt om dit te doen, maar dan is er iets niet helemaal met je in de haak, aangezien je dan de risico's en de gevolgen ervan niet overziet.

Het staat in Artikel 430a van het Wetboek voor Strafrecht.

http://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel430a

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/rondlopen-je-nakie-moet-kunnen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden. Ik weet wel wat ik wel of niet mag. Mij ging het meer om het verschil tussen schennis plegen en gewoon bloot lopen. Waar ligt de grens. Het lijkt mij duidelijk dat je geen rare fratsen uit moet halen. Bloot is normaal maar is snel ongehoord te maken door gedrag.

Andere antwoorden (2)

Dat hangt van de plaats af, er van uit gaande dat je je normaal gedraagt, en geen seksuele intenties hebt. Er zijn in Nederland plaatsen waar je naakt mag zijn, op alle andere plaatsen mag het niet. Dat is de formele kant.
Verder zou ik het zeker niet doen in omgeving waar kinderen komen, veel mensen met een religieuze achtergrond wonen etc etc.
De norm is gekleed, waarom beperk je je niet tot de naaktstranden en dergelijke?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je pleegt geen schennis, zo heet dat niet in Nederland, behalve als je je uitdagend gedraagt.
Openbare plekken (bos en strand, waar ook andere mensen komen) zijn niet geschikt
om in je blootje te lopen. Doe je dat toch, dan is dat egoïstisch: je niets aantrekken van de gevoelens van anderen.
In je nakie de straat op is in Nederland niet toegestaan. Wel heeft ons kikkerlandje een vooruitstrevende regelgeving op het gebied van naturisme. In 1986 is er een wet aangenomen die bepaalt dat naaktrecreatie alleen strafbaar is als het wordt uitgeoefend op plekken die niet daarvoor geschikt zijn.

Ga je toch naakt de straat op? Dan wordt dit niet als zedenmisdrijf gezien, maar als overtreding van de openbare orde. Voor naaktlopen krijg je een boete die kan oplopen tot maximaal €380.

Uit eigen ervaring:
Naaktcreatie in Nederland is tegenwoordig heel normaal en het aantal mensen dat hieraan mee doet blijft groeien. De Naturisten Federatie Nederland telt inmiddels ruim 72.000 leden. Daarnaast zijn er zeker 2 miljoen mensen die weleens naakt recreëren in de sauna, het zwembad, op het strand of op de camping. Er zijn ook leuke boerderijcampings bij.

Ik wijs je nog even op dit bericht, weliswaar Telegraaf, weliswaar 4 jaar geleden,
maar een voorbeeld van strafbaar naakt in je eigen huis lopen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/article20470705.ece
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarbij het in het stukje van de Telegraaf wel schennis heet...Verwarrend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heet het schennis van de openbare zeden omdat buren specifiek geklaagd hebben over het feit dat men een naakte man kon zien.
En als die man dat bloot lopen duidelijke en expres voor het raam doet, om zichzelf te laten zien...........dan heet het wel zo.
Zie mijn eerste zin...........zich uitdagend gedraagt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me een dunne lijn. Maar dat is wel vaker bij de wet.