Wat houd een woningcontrole in en waarom word deze uitgevoerd ?

Ik huur een woning bij een coöperatie en sta bij diezelfde coöperatie ingeschreven voor een andere woning in een andere stad. Vandaag was ik gebeld, ik belde terug en de persoon vertelde dat ik op de lijst stond voor een woning. Ze kon me echter niet vinden op de lijst en belde terug met de mededeling dat ik al een woning bij hun huurde en er daarom eerst een woningcontrole zou worden uitgevoerd. Pas daarna zouden ze gaan kijken of de woning die ze aanbieden wel geschikt was voor mij. Nu zit ik heel erg in de stress, is het normaal dat ze dit doen ? Er is namelijk 1 en ander aan vooraf gegaan voordat ze mij de woning toewezen waarin ik nu woon. Een ex heeft uit wraak gebeld om te "waarschuwen" dat ik een zware drugs verslaafde was die ze geen woning moesten geven en ze namen dat toen klakkeloos aan. Voor mij voelt dit nu weer als wantrouwen richting mij. Ze hebben mij de meest uitgeleefde aftandse woning gegeven met een sloopcontract van 1 a 2 jaar. Uiteindelijk is het in die tijd niet gesloopt en zit ik hier al 7 jaar. Omdat ik hier in eerste instantie zo'n korte periode zou wonen heb ik niets meer aan het huis gedaan qua verven e.d. en ik vrees daar nu op aangekeken te worden tijdens die controle en als het hun niet aanstaat gaat mijn frisse nieuwe start aan m'n neus voorbij. Kort samengevat, wat houd zo'n controle in en word dit standaard bij iedereen gedaan, dat vertelde de persoon aan de telefoon namelijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Ik heb ook eens een woningcontrole gehad toen ik in Rotterdam woonde (onaangekondigd).
Ze controleren voornamelijk of je geen huisgenoten hebt die in jouw huis wonen zonder dat ze daar staan ingeschreven.
Ook is het een manier om te controleren of jijzelf daadwerkelijk op dit adres woont, aangezien er mensen zijn die onterecht huurtoeslag ontvangen op deze manier.
Houd er rekening mee dat ze waarschijnlijk elke ruimte zullen controleren, zelfs de meterkast etc. Maar als jouw ex jou vals beschuldigd heeft, dan hoef jij je geen zorgen te maken want dan weet jij ook dat je niks te verbergen hebt.
Verder zullen ze je zeker niet aanspreken op achterstallig schilderwerk etc.

Toegevoegd na 5 minuten:
Die laatste opmerking is niet helemaal juist. Het kan zijn dat ze juist ook bekijken wat er aan onderhoud gedaan moet worden voordat de woning verlaten kan worden. Jij krijgt dan een overzicht met zaken die je in orde moet maken. Ze letten dan ook op eventuele beschadigingen aan de woning die of gerepareerd moeten worden, of bijvoorbeeld van de borg worden afgetrokken.
Verder kunnen ze met je bespreken welke voorzieningen voor overname in aanmerking komen.
Zulk soort vragen en controles kun je dus verwachten.