Waarom mogen voetballers meer verdienen dan de Balkenende norm?

Ronald Plasterk zei daarjuist of Radio 2 bij Knooppunt Kranenbarg dat hij het er niet mee eens is dat directeuren van een Makelaars bedrijf meer kan verdienen dan de minister van Wonen.
Hoe zit het dan met professionele voetballers en trainers? Waarom mogen zij meer verdienen dan de minister van Sport?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben er heel kort in. Gezien de prestaties verdienen ze het niet maar krijgen ze het, het is niet voor niets dat vele clubs moeite hebben om de kop boven het water te houden.

Het beste antwoord

Toen hij zei dat de salarissen niet hoger mochten zijn dan het inkomen van de minister, heeft Plasterk niet de makelaars genoemd, maar directeuren en bestuurders van woningcorporaties. Die hebben een maatschappelijke taak en zijn jarenlang met belastinggeld ondersteund. Veel bestuurders van corporaties, maar ook van b.v. zorginstellingen, ziekenhuizen, universiteiten, omroepen en andere instellingen die vroeger onder de overheid vielen maar nu verzelfstandigd zijn, hebben torenhoge inkomens. Het kabinet heeft besloten dat daar een einde aan moet komen.

Over de inkomens van makelaars heeft een minister niets te vertellen. Dat zijn commerciële bedrijven die (als ze zijn aangesloten bij b.v. NVM of VBO) binnen bepaalde grenzen zelf hun tarieven mogen vaststellen en ook zelf mogen bepalen hoeveel de makelaar verdient.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook voor voetballers geldt dat er geen regels zijn voor wat ze verdienen: dat wordt bepaald door vraag en aanbod.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kijkt naar de financiële situatie van de eredivisie clubs en de hoeveelheid belastinggeld die gedoneerd wordt, zou het niet gek zijn als ook hier de balkenendenorm wordt ingevoerd. Belastinggeld aannemen= Balkenendenorm accepteren. In Spanje staan bv. Barca en Real voor 100-den miljoenen tot een miljard (!) in het rood bij de Spaanse overheid...

Andere antwoorden (2)

Omdat zij niet voor de overheid werken. Hun salaris wordt dus niet door de belastingbetaler betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat een voetbalclub een commercieel bedrijf is. In de voetballerij gaat heeeeeel erg veel geld om. Voor 2 ton/jaar krijg je nog niet eens de rechtsback van Heracles. Die voetballers moeten in een kort tijdsbestek hun geld verdienen voor de rest van hun leven (de meesten althans), dus zo veel geld verdienen ze uiteindelijk toch niet. Een sigarenwinkel levert tegenwoordig ook niks meer op!